Klassning av kött enligt EUROP

Vad är bra mat vid LCHF? Vilka tillsatser ska vi undvika? Finns det mat utan socker tillsatt? Var kan man hitta bra mat att köpa? Var finns närproducerad mat på olika platser? Ingen reklam men gärna tips!
Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Klassning av kött enligt EUROP

Inlägg#1 » tor 02 jul 2015, 08:27

Det finns ett systemet hur djurhållarna, får betalt från slakteriet, ett klassnings system. Det har inget med kvalité eller hur bra kött är att äta. Det bygger på ekonomiska faktorer i nästa led. Et djur med mycket muskler och mindre fett betalas bättre. Systemet gynnar monster tjurar som Belgien Blue med dubbel muskulatur. Dessa djur kan knappt röra sig men är de som ger bäst betalt. Den som driver en liten ekologisk produktion av små lurviga Highland cattle får nästan inte betalt alls.

Skall man titta på vilket kött som ger mest och bäst smak, så är det inte de köttet som slakterier betalar bäst för. Bäst kött finns på en ko, som inte är för gammal, den har ett fint marmorerat kött. Det ger ingen extra betalning till den som föder upp köttdjur eller mjölkkor. Anledningen är att det tar längre tid att stycka. Jag har med mitt yrke (besiktningsveterinär) genom många år sett allt detta, det gör mig sorgsen. De driver på åt fel håll. Jag har även som myndighets person gjort många gårdsbesök, även en period som distriktsveterinär. Det djuren jag vill äta, är inte de som kommer från produktionen som får bäst betalt och tjänar mest pengar på köttdjur. Kraftfoder (kolhydrater) ger oftast större djur, som ger en bättre betalning än de djur som gått på bete.

Handla lokalt i Gårdsbutik och hjälp till med att det skall löna sig med friska och sunda djur, köp enbart kött från djur som haft ett bra liv. Detta gäller kor, kommer att skriva om fler djurslag.

:mrgreen: Lars Lindblom
Senast redigerad av Lars Lindblom tor 02 jul 2015, 08:36, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Språk fel

Antebror

Re: Klassning av kött enligt EUROP

Inlägg#2 » sön 20 sep 2015, 15:13

Bra sagt och sant.

Återgå till "Bra mat - och dålig. Kosttillskott."