Socker i kött?

Vad är bra mat vid LCHF? Vilka tillsatser ska vi undvika? Finns det mat utan socker tillsatt? Var kan man hitta bra mat att köpa? Var finns närproducerad mat på olika platser? Ingen reklam men gärna tips!
Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Socker i kött?

Inlägg#1 » tor 02 jul 2015, 15:34

Man har inte alltid sockersaltat skinka det är bara en kort period som socker varit billigt. Socker förvarades i små låsta skrin hos rika människor.

Socker tillsätts för att binda mer vätska och dölja salt smak, gör att det lättare tar färg vid stekning, på produkter man steker. Främsta anledningen är att saltlake med socker är mycket billigare än kött.
Prova skillnaden på de utan socker, med det som innehåller socker. Det skall vara så lite socker att du inte känner smaken av socker, med undantag av vissa recept på julskinka som smakar sött.

Detta är något jag sysslar med yrkesmässigt och alltid frågar om. Jag jobbar med myndighetstillsyn av köttindustri i Norge.

Jag själv upplever utan undantag att produkter utan socker har bättre kvalité. Är någon av en annan uppfattning vill jag gärna testa den produkt som blir bättre av socker. Det här är nästan fusk, som man kan göra så länge man deklarerar det.

Fryst kycklingkött innehåller idag nästan utan undantag, vatten salt och socker. Läs vad ni köper, jag är bara en budbärare, de är inte jag som orsakat detta. Köp 83% kycklingkött fryst och frågar man företagen säger de att kunden kräver de.

Jag vill ha bort socker ur kött, det är nästan omöjligt att köpa mat utan socker. Jag tror att köp inte skiten, är det enda som hjälper. Det går fort när jag handlar, det är inte mycket som är fritt från tillsatt socker och den enda som tjänar på det är den som tillverkar skiten.

(av Lars Lindblom 29 maj 2015 på Facebook)

Antebror

Re: Socker i kött?

Inlägg#2 » sön 20 sep 2015, 15:11

Jag har även lagt märke till det med socker i köttvaror. Ofta står det druvsocker oftast tyvärr inte ens i vilken mängd det är tillsatt.

Återgå till "Bra mat - och dålig. Kosttillskott."