Hur börjar man med LCHF

Information och fakta.
Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Hur börjar man med LCHF

Inlägg#1 » ons 09 sep 2015, 16:12

Det enda som är riktigt viktigt det är att man börjar och att man misslyckas gör inget, för man kan börja om.

Jag tror personligen att få bort socker och mjöl måste komma tidigt, för att det skall gå.

Läs på förpackningar inget som har mer än 5% kolhydrater skall ingå och betraktas som mat. Man kan använda lök och vitlök trotts att de innehåller mer då det används som kryddor. Man kan dock inte äta löksoppa, för det blir fel.

Som grundregel kan man säga att grönsaker som växer ovan jord går bra. Det går alltid att slå upp på nätet hur mycket kolhydrater en sak innehåller.

Jag är själv typ2 och kan inte äta bröd i någon forma för då tappar jag kontrollen, jag är matmissbrukare. Bröd höjer ofta blodsocker mer än samma vikt av strösocker. Pasta, ris och potatis fungerar inte.

Detta ger plats åt massor av grönsaker :D

När det gäller kött så skall vi inte äta mer protein än vi gjorde tidigare och man kan behålla sina favoriter här. Det gäller att höja fettet, så man blir mätt. Det behövs inga jätte mängder, men mättat fett fungerar bäst.

Som typ2 har man väldigt ofta ätit sönder sin mättnads känsla, men den kommer tillbaka. Samma är det med hunger och då menar jag inte det konstanta suget som väldigt många har som gör att man små äter hela tiden. Det är skillnad på hunger och sug. Hunger går på inget vis att stoppa, men sug kan man stoppa med en kopp kaffe eller te (vatten).

Den Olydige Diabetikern

Återgå till "LCHF"