LCHF vad är det för dig.

Information och fakta.
Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

LCHF vad är det för dig.

Inlägg#1 » fre 31 jul 2015, 10:02

Varför äter man LCHF.
Beroende av orsaken till att man äter LCHF, så upplever man olika saker som viktiga. Det är på något sätt ett behov av att stoppa in mer saker under LCHF, än vad som var där från början. Jag har bara en fråga VARFÖR. Kan man inte fortsätta låta det var enkelt och sedan kan var och göra sina personliga varianter hemma, för sig själv. Nej man måste ändra för alla. Det finns saker i detta som gör mig väldigt fundersam.
Jag undrar varför är det så viktigt att förändra, när stora delar av LCHF stämmer med det som skrevs av Banting. Han har gett namn åt viktnedgång. Är vi inte försiktiga med att hålla grunderna rena från "nyheter", så kommer vi snart bli tvungna att starta om under nytt namn.
Det finns diabetes medicin som kan hjälpa vid viktnedgång, skall den också ingå för alla, det tycker inte jag.
Ren naturlig mat lagat från grunden och om någon lanserar produkter som är snarlika, sådant man inte skall äta. Då är det bara att konstatera att så fungerar vårt samhälle där det alltid står någon och väntar på att tjäna pengar. Jag vill inte på något sätt förbjuda detta, men man måste vara medveten om att det inte är säkert det fungerar. Jag kan upplevas som väldigt besvärlig när jag säger, inte LCHF om dessa sakerna. Alla kan göra ett val att äta detta, men varför måste man kalla det LCHF och skriva att det är en förbättring.
Först ut var resistentstärkelse i form av potatismjöl utrört i kalt vatten, man hävda bestämt att detta var de som skulle hjälpa alla och de skulle sänka blodsocker. Jag provade och det fungerade inte och kollade igen och fick då ett nytt besked, det hjälper inte riktigt alla. Jag starta en tråd och frågade om de som provat, kunde berätta vad som hänt. Jag fick cirka hundra svar 1 hade fått lägre blodsocker. Några med olika tarmsjukdomar upplevde att de mådde bättre. Jag är glad för deras skull. Detta var första steget sedan kom produkterna, som man kan tjäna pengar på. Det är lika fantastiskt bra, men jag har tyvärr tappat intresset. Så de blir inte något som jag tänker prova. Jag tänker fortsätta som tidigare, för att man ändrar ogärna på något som fungerar. Men alla har möjlighet att välja själv, man gick ut väldigt hårt mot de som varit med och dragit i gång LCHF. Jag kommer fortsätta att läsa Sten Sture Skaldeman och följa det han skriver. Det har hjälp mig ner i vikt.
Vill man tvunget gynna tarmfloran behöver man inte ändra något, det finns fermenterad grönsaker, som ger en bra effekt. Men det är inte nytt och kan inte leda till att någon tjänar pengar. Surkål finns redan överallt.
Nu fick jag för ett tag sedan reda på att det fungerade inte för jag använt potatismjöl för det skulle vara Maizena. Jag tänker inte prova Maizena.

Återgå till "LCHF"