Dietister och kost

Information och fakta.
Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Dietister och kost

Inlägg#1 » sön 19 jul 2015, 09:47

Paradigm är något, som är så sant att de aldrig ifrågasätts.

Dietister är utbildade under ett antal sådana regler. Regler som inte bygger på en sund forskning, utan att man blivit eniga om att det måste vara så. Hela bubblan med kolesterol hör hemma här. Det onyttiga mättade fettet är en bit av samma sak. Den bevis kedjan starta med kaniner som fick fel kost (fett) och fick plack i sina blodkärl som innehöll kolesterol. Man använder ett djur som är hel vegetarian och matar den med något som den inte kan hantera och bygger sedan vidare på denna lögnen.

Kolesterol finns i alla skador för det är de kroppen lagar skador med. Så när man har skador hittar man kolesterol. Samma sak är det med brandbilar där det brinner, det finns alltid brandbilar där. Jag tror ingen tror, att det skulle brinna mindre med färre brandbilar.

Så paradigmet gällande mätta fet blir så här.

Mättat fett höjer kolesterolet, som sätter sig i kärlväggarna.

Det blir fel i första steget, jag vet att jag har lägre kolesterol med mer mättat fett i kosten. Sedan fastnar inte kolesterol i en oskadad kärlvägg och skadan måste komma innan kolesterolet, kan fastna.

Socker är inflammations drivande och alla smältbara kolhydrater blir socker. Trotts detta skall vi ha hälften av vår energi från kolhydrater (socker direkt eller indirekt). Socker ger skador och binder till en massa saker där de inte hör hemma. Man använder detta för att mäta långtidsblodsocker hos diabetiker Hba1c. Det är mängden av blod som är förstört av socker. Man skulle kunna göra motsvarande mätning på andra vävnader i kroppen hur mycket socker som är bundet till dem och hur skadade de är.

Så paradigmet gällande kolhydrater är.

Vi skall huvuddelen av vår energi från kolhydrat, vi behöver glukos för att arbeta och hjärnan behöver det för att fungera.

Sanningen är att kolhydrater inte är nödvändiga för oss, de är icke essentiella. Det vill säga vi kan klara oss utan dem helt och hållet. Något vi inte alls behöver skall vara vår huvudsakliga energikälla, det är absurt.

En kalori är en kalori oavsett var den kommer i från, som diabetiker känns det bara så korkat. Jag kan inte äta glukos utan att min sockersjuka får spader. Men fett som innehåller mer energi, inte påverkar min sockersjuka alls. Tanken att man mäter hur mycket ett ämne värmer vatten, när man bränner det, skulle gälla vad som händer i min kropp, visar bara på ett enormt feltänk.

Två "tunga" svenska professorer har valt olika metoder för vikt nedgång, man kan banta genom att äta mindre hallonbåtar eller man kan banta genom att äta mindre prinsesstårta. Bägge sakerna gör att jag inte tror att vi inom en överskådlig tid får ordning på dietisternas okunskap.

Dietisterna behöver ett paradigm skifte och har behövt det länge. Men hata inte alla, för det finns några, som försöker.

Återgå till "LCHF"