[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 561: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 617: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 1065: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 1065: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5312: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5312: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
Hur behandla diabetes? - Olydiga DIABETIKER

Hur behandla diabetes?

Information och fakta.
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hur behandla diabetes?

Inlägg#1 » tor 02 jul 2015, 14:58

Kroppen har två olika system, för energi försörjning. Socker (kolhydrater) eller fett (ketoner).

Går systemet för att hantera socker sönder och vi blir sockersjuka, borde det naturliga vara att köra på det andra systemet, som fortfarande fungerar. Tyvärr är det inte så enkelt eftersom, det ligger stora pengar i socker och socker sötade produkter. Skulle vi lyckas att få de som blir sjuka av socker att istället driva sin kropp på fett, skulle vi få enorma hälsovinster.

Tyvärr har inte jag eller någon av de andra som skriver om lågkolhydrat kost, några stora pengar i ryggen. Vi är snarare ett hot, mot möjligheten mot att tjäna stora pengar, på konstlade livsmedel och medicin. När man envist som en idiot hävdar att kroppen måste ha socker och jag som långa perioder inte äter kolhydrater. Borde varit död sedan länge.

Jag har bara en önskan, det är att vården börja skaffa sig kunskap och inte bara fungera som en reklam pelare för medicintillverkarna. Jag vill ha ett liv utan medicin om det går, annars vill jag använda så lite medicin, som det går. Jag hittade en läkarbok från 1915 som handla om fasta och kolhydrats begränsad kost. Man brukar säga att det inte finns erfarenhet om kolhydratsreducerad kost. Det säger mer om vem som styr forskningen, har man inte på 100 år lyckats dokumentera och sammanställa, vad som händer, då vet jag inte om det är rätt människor vi har som forskare.

Jag tror det är hög tid att ifrågasätta, hur forskning och universitet är uppbyggda. Idag är det styrt av pengar och man ljuger och bluffar för att kunna tjäna mer. Det är så illa att även seriöst arbete som görs, inte tas på allvar. Man har lyckats driva fram en stark ovetenskaplig motståndsrörelse, som inte har en fast förankring till verkligheten. Jag vill ha skolmedicin, men jag vill inte ha den skolmedicin vi har idag. Vi är tvungna att ta tag i detta, innan det blir en total krasch.

Sockersjuka finns i två huvudformer insulin beroende typ1 och icke insulin beroende typ2. Att inte belasta systemet med socker (kolhydrater) ger hälsovinster för bägge sorterna, av sockersjuka.

Typ1 kan inte klara sig helt utan insulin och kommer behöva insulin även, på en strikt lågkolhydrat kost. Idag lever en sockersjuk 10 år kortare än en medel Svensson. Man har nervskador och skador på de fina blodkärlen. Detta leder till en massa komplikationer, med synskador och amputationer av tår och fötter. Fram till 1980 så rekommenderade vården lågkolhydrat kost vid diabetes. Sedan lyckades man tillverka syntetiskt insulin och då ändrades råden. Råden blev ät som en frisk och ta insulin efter hur mycket kolhydrater, som du äter. Det sorgliga är att de inte fungerar bra. Den mat som friska äter, gör även friska sjuka och är av den grunden en katastrof för hälsan. En frisk person drar på sig övervikt och metabolt syndrom, som på sikt leder till insulinresistens och typ2. Det är så illa idag att kost råden till typ1 är så dåliga att de leder till att många har problem med insulinresistens. Det har lyckats med att få en dubbel diagnos, de har bägge sortens diabetes samtidigt.

Typ2 är det stora vinnarna på en lågkolhydratkost, man blir av med sin övervikt. Man får normalt blodsocker och kan klara sig utan medicin. Man kan aldrig sluta att äta LCHF, men jag ser det inte som ett straff, utan som en möjlighet, att leva som en frisk person resten av mitt liv.
Av Lars Lindblom 15 juni 2015 på Facebook)

Återgå till "Diabetes"