Insulin

Information och fakta.
Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Insulin

Inlägg#1 » tor 02 jul 2015, 02:45

Insulin är livsnödvändigt.

Man kan inte leva helt utan insulin och jag har aldrig påstått att det går. Det finns ingen möjlighet att klara sig utan insulin. Insulin är i överskott något som ger sjukdom, men som man inte under några förhållande kan klara sig utan, helt utan.

Att använda insulin som en möjlighet att äta en olämplig kost är det jag vänder mig mot. Vill man vara så frisk som möjligt eller vill man följa de kost råd som ges, det är där frågan ligger.

Jag hävdar med bestämdhet att en kost som inte kräver så mycket insulin är en sundare och bättre kost. De jag vill ha ändring på är att vården använder råd när det gäller kosten, som inte har någon vetenskaplig grund. Man använder livsmedelsverkets kostråd, som en bild av hälsosam kost. Det leder till onödigt lidande.

(av Lars Lindblom 18 juni 2015 på Facebook)

Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Re: Insulin

Inlägg#2 » tor 02 jul 2015, 02:54

Insulin en livräddare eller orsak till sjukdom.

Man kan beroende vad man har för problem i botten, ha helt olika behov av åtgärder när det gäller insulin.

Något går snett i kroppen vi får i oss mer kolhydrater än vad kroppen behöver, det kan finnas många orsaker att det blir så. Mängden av kolhydrater gör att vi behöver insulin för att sänka blodsockret, det fungerar bra hos alla, till att börja med. Men kroppen kan inte klara hur mycket kolhydrater och socker som helst. Kroppen försöker att undgå att få i sig så mycket energi, cellerna uttrycker inte längre insulin receptorer på ytan i lika stor omfattning. Man har fått det metabola syndromet.

Kroppen tillverkar mer insulin och lyckas hålla ner blodsockret. När inte kroppen klarar att producera tillräckligt med insulin för att blodsockret skall fortsätta vara normalt, har man fått typ2 diabetes. Detta är en sjukdom som direkt vinner på att inte äta kolhydrater och socker.

Typ1 har en autoimmun sjukdom, där kroppen själv har slagit ut produktionen av insulin. Blodsocker regleringen fungerar inte alls. Man tillsätter insulinet utifrån med hjälp av en spruta. På ett sätt så har en typ1 samma möjlighet att som en frisk, att få bra kontroll på sitt blodsocker. Men kroppen kan inte skilja på för mycket insulin som man sprutar in eller det insulin som tillverkas i för stor omfattning av kroppen. Det innebär att typ1 borde äta på samma sätt som en typ2. Detta för att inte riskera att få en dubbeldiagnos.

Det kostråd som finns för friska fungerar inte, för friska och de är direkt farliga för diabetiker. Problemet är bara att det syns inte direkt, det tar tid innan det går fel och en del kan missköta sin diabetes ett helt liv utan att det händer något negativt. Man räknar med att flertalet klarar 25 år innan det börjar krångla mycket och att komplikationerna sätter in.

För mig som är typ2 är det självklart att jag blir friskar om jag äter så jag får ett så lågt behov av insulin som möjligt. Det är mitt egna insulin som jag vill ha ner på så låga nivåer som jag kan.

För en typ1 borde det var viktigt med samma tankegång att äta så man behöver så lite insulin, som det går. Det insulinet är konstgjort och sämre än de naturliga. Detta gör att kosten borde vara samma för typ1 och typ2. Allt annat känns som en onaturlig lösning. Forts följer.

(av Lars Lindblom 17 juni 2015 på Facebook)

Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Inlägg#3 » tor 02 jul 2015, 02:56

Ingen människa kan leva utan insulin.

Helt utan insulin kan vi inte leva, kroppen tillverkar hela tiden en liten mängd insulin och det måste finnas där. Denna låga nivå av insulin produktion (basal insulin) behöver man och den är livsnödvändig. Man har den grundläggande nivån även vid fasta (svält).

Insulin är det hormon i kroppen som sköter inlagring av fett, så de blir viktigt på många sätt. Man blir fet av insulin (
Smiley frown
).

Nu har vi två sjukdomar gällande insulin, som på ett sätt är varandras motsatser. Typ1 som inte kan tillverka insulin och typ2 som tillverkar mängder men insulinet fungerar inte längre (insulin resistens).

Typ1 tillför sitt insulin utifrån och görs det, med eftertanke, till en vettig kost (utan mängder av kolhydrater), så har man möjlighet att leva normalt.

Typ2 har ätit för mycket kolhydrater och producerat, mer och mer insulin. Blodsockret sjunker, men till sist klarar inte cellerna mer socker och drar in sina insulin receptorer. Man kan inte kompensera längre och då har fått typ2 diabetes. Förstadiet kallas det metabola syndromet. Slutar man att överäta kolhydrater och socker, kan man få samma värden som en frisk.

Att äta LCHF kräver att man inte fuskar (för mycket), för då fungerar det inte. Att äta vad man vill på helgerna, gör att man varje måndag, skall börja med att starta om kroppen och gå över till fettdrift igen (ketoner). Det fungerar inte, man måste hela tiden ta konsekvenserna av sina handlingar. Jag upplever att det är enklare att ta den diskussionen, med en diabetiker, för där har man hela tiden blodsockret, som säger till att det där var inte bra.

Typ1 är något speciellt, en del hävdar med bestämdhet att det inte har med kost att göra och är helt onåbara med information. Jag har dock ett antal vänner med typ1 som äter LCHF. Jag vet sedan tidigare att jag kommer att få standard kommentaren att jag är typ2 och förstår inte, men jag tänker inte bry mig denna gången hellre.

Typ1 som använder insulin pennor har oftast två typer av insulin, ett långtidsverkande, som tas en eller två gånger om dygnet. Det långtidsverkande är det livsnödvändiga insulinet, som behövs även om man inte äter. Sedan tar man ett snabbverkande insulin i samband, med att man äter och detta insulinet skall motsvara behovet vid måltiden.

Kan en typ1 diabetiker fasta, helt klart att de kan, men de kräver att man kollar blodsockret väldigt ofta och att man äter direkt om man hamnar lågt. Har man sitt långtidsverkande insulin på rätt nivå skall, det inte ha någon som helst betydelse om man äter eller inte. Man tar inte måltidsinsulinet när man inte äter för det skulle man ta efter behov.

De som har pump har möjligheten att ställa basalen så de täcker faste behovet och sedan ta bolus efter behov. Det som har pump har ett system som tekniskt sätt är känsligare, de har ingen insulin depå i kroppen, som täcker basal behovet. Får de avbrott på insulin tillförseln från pumpen, gör det att de får en farlig insulin brist. Man utrustar dem med keton mätare, istället för att titta på tekniken och dess brister. Forts följer.

(av Lars Lindblom 17 juni 2015 på Facebook)

Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Inlägg#4 » tor 02 jul 2015, 02:59

Jag är envis, så nu är det dags igen.

Att jag inte har typ1 diabetes, gör mig inte mig oförmögen att läsa och tolka texter. Jag har en veterinär utbildning i botten och jag har jobbat med det mesta. Man behandlar även djur, för diabetes och jag kan behandla hund och katt med diabetes. Samtidigt får jag reda på att jag inte förstår typ1 diabetes, för jag inte är typ1 diabetiker. Man berättar hur många år man haft sin diabetes typ1 och tycker jag är besvärlig. Man måste ha rätt att "leva" och det är bara att ta mer insulin så fungerar det. Jag vet att det inte är kul när jag säger att det inte fungera och att kostråden vi får för vår sjukdom gör oss sjukare.

Jag som person är helt oviktig i sammanhanget, vem jag är vad jag gjort eller vad jag gör är helt oviktigt. Det viktiga är vad jag skriver, jag vill ha en saklig grund till varför jag har fel. Jag blir kallad diverse saker och tycker det är så där, men det sakliga resonemanget saknas. Att bli kallad barnamördare och sedan blir tillsagd av samma person att jag inte visar honom respekt, tycker jag närmast är komiskt. Man säger att jag skriver för mycket, så de bli tvungna att hitta på saker, som de säger att jag skrivit. Jag har en fördel, jag har aldrig vägt mat och vet med 100% säkerhet att jag tycker det är helt ointressant hur många gram man äter och vad man kallar sin diet. Jag äter så lite kolhydrater, jag kan klara av mentalt och jag för en ojämn kamp med ett tidigare matmissbruk.

Jag starta gruppen Olydiga Diabetiker och den har enbart ett syfte och det är att hjälpa de som vill ha hjälp. Jag får kritik för att jag noggrant, lever upp till det genom att kasta ut de, som krånglar. Jag vet själv av personlig erfarenhet att man kan skriva vad som helst på sin dator och sända i väg. Jag tar väldigt mycket skit och mycket av de är bara rena person angrepp. Visst blir jag ARG och jag städar bort allt som stör, målet att hjälpa i gruppen.

Man påstår att jag gömmer mig men jag får inte vara med i "alla" grupper, beroende av det jag skriver. Jag är en barnamördare för jag säger att LCHF är den optimala kosten vid diabetes. Jag har valt att aldrig skriva om barn, jag svarar ogärna på frågor om barn. Men jag vet helt säkert att barn är människor. Forts följer.

(av Lars Lindblom 18 juni 2015 på Facebook)

Återgå till "Diabetes"