Ögon

Information och fakta.
Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Ögon

Inlägg#1 » tor 23 jul 2015, 08:56

Man kan sortera kunskap när det gäller vår kropp, i två varianter.
-En iakttagande där man ser förändringar, direkt eller indirekt.
-En biokemisk, där man ser på hur hormoner påverkar olika saker.

Ögon är det enda stället, där man ser vad som händer med blodkärl. Tyvärr verkar det att kunna se vad som händer, gör kunskapen är mer iakttagande än förklarande. Man vet hur en sak kommer att utvecklas över tid, men man vet inte varför.

När det gäller diabetes och typ2 är man kvar i behandlingsformen, som vården använder. Det innebär mer eller mindre tydligt uttalat, att det är kört för typ2, när det gäller ögonen. Det drabbar gamla människor, så det blir inte så mycket väsen av det. Det fanns visa positiva saker i allt det jag läst nu, LCHF hjälper. Det skrivs helt öppet att visa av skadorna läker av. Jag tror att jag måste jobba fortare och bli tydligare, att kost är lösningen. Dagens mediciner jobbar enbart med blodsocker kontroll, inte med att angripa grunden och orsaken (kolhydrater).

Typ1 med bra blodsocker kontroll verkar klara sig bra. Man ser skador hos nästan alla efter 30 år. Får man diabetes som tioåring är man bara 40 år och de ger mer kännbara problem för samhället. Med dålig blodsockerkontroll kan det gå väldigt fort. Det är vanligare med allvarliga skador hos typ1.

Jag såg en rangordning som både ger en bra bild och är lite falsk.
-Insulinbehandlade har mer och värre ögonskador
-Tablett har mer skador än kostbehandlade.
-Kostbehandlade har minst skador.

Detta är viktigt för alla typ2. ÄT ER MEDICIN FRIA. Kan man med hjälpa av LCHF bli medicin fri har man mycket att vinna.

För typ1 är detta bara en dålig information, utan så mycket värde. Typ1 kan inte sluta med insulin, men man kan påverka sin blodsockerkontroll och minska behovet av insulin. Men man kommer inte ur den högsta riskgruppen. Samtidigt beskriver man att bra blodsockerkontroll, minskar risken väldigt mycket.

Att äta så lite kolhydrater som man klarar av mentalt, bör vara en målsättning för alla sockersjuka. För jag vill inte "unna" mig att bli blind eller allvarligt synskadad.

Återgå till "Diabetes"