Ketoner

Information och fakta.
Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Ketoner

Inlägg#1 » tor 02 jul 2015, 02:43

KETONER

Alla människor har, ketoner i blodet på morgonen. Fastan över natten är tillräckligt lång för att man skall få en mätbar mängd ketoner i blod. Man kan inte bränna fett utan att det bildas ketoner, så jag ser inte riktigt hur man skulle kunna minska fettet i kroppen utan keton bildning.
Jag vet att kunskapen gällande detta brister och det drivs en aktiv kampanj från en del typ1 mot LCHF. jag blir kallad mördare av dessa personer och har helt slutat att ta en diskussion med dem.

Ketoacidos uppstår vid höga blodsocker, enligt min läkarbok över 15 men normalt hittar man ingen av de svårare fallen under 18. Det normala är dock blodsocker kring 30, för att ge ketoacidos. Kroppen får inte in energin till cellerna sockret i cellerna, vilket gör att kroppen startar en keton produktion, för att cellerna skall få den energi som krävs. Denna produktion styrs av insulin och utan insulin i kroppen så skenar keton produktionen. Blodet blir surt och insulin har väldigt dålig verkan i sur miljö.

Idag är det inte LCHF ätare som sliter med risk för ketoacidos, utan det är insulinpump användare. Insulinpumpen jobbar enbart med snabbverkande insulin, vilket gör att det inte finns en säkerhet i ett långtidsverkande insulin i bakgrunden. Skulle jag ha pump skulle inte högt blodsocker och ketoner, kännas bra. Men det är insulinbristen som är farlig, inte ketonerna.

Dr Bernstein skriver att ketoner i sig inte är intressant, utan det är blodsocker och insulin, som är det man skall ha ordning på. Han skriver att han mäter och skriver det i journalen, som alla andra läkare, men det är enbart för en läkare "skall" göra så.

Ni som läser på andra sidor, där man är rädd för ketoner, var snäll att också titta på vad de skriver om blodsockervärden och vilka problem de har. I denna gruppen är man allvarligt bekymrad över 10 och då flesta blir oroliga över 8. Vi lever i en helt annan värld när det gäller blodsockervärden.

(av Lars Lindblom 20 juni 2015 på Facebook)

Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Re: Ketoner

Inlägg#2 » tor 02 jul 2015, 15:41

Varför finns det en rädsla för ketoner och är den befogad.

De ketoner som uppstår när man äter LCHF är välkomna och önskvärda, de brukar i vila inte komma över 3 och anstränger man sig kan man få högre värden, de högsta jag hört talas om är 7,5 och det var vid en cykeltävling. Denna biten är ofarlig och kostinducerade ketoner är det man vill uppnå.

Risken ligger i ett helt annat fenomen, som kan vara livsfarligt och det är ketoacidos, men för att det skall uppstå krävs två saker samtidigt, brist på insulin och högtblodsocker (enligt litteraturen över 15). Det är surheten som blir av ketonerna, som är större än blodets buffringsförmåga. Nackdelen är att insulin tappar sin förmåga i sur miljö. Det är viktigt att på LCHF för en typ1 att följa blodsockret och se till att man får det insulin som krävs.

Behöver man mäta och följa ketoner, enligt min uppfattning tillför det ingen ny information. Dr. Richard K. Bernstein, MD skriver att han bry sig inte om keton värdet, annat än för att de skall stå i journalen.

(av Lars Lindblom 27 maj 2015 på Facebook)

Användarvisningsbild
Lars Lindblom
Moderator

Re: Ketoner

Inlägg#3 » tor 02 jul 2015, 15:43

Ketoner

Människan är skapad för att använda ketoner som energikälla. Kolhydrater kräver att man äter nästan hela tiden, för att kunna göra något aktivt. Man har ett lager för cirka 2,5 timmar av kolhydrater, sedan måste man fylla på.

Tittar man på vårdens råd gäller de om man driver kroppen på enbart kolhydrater. Tre mål med mellanmål, gör att enda gången man kan gå över i ketondrift och minska sitt fettlager är på natten. Jag är typ2 och provade följa deras råd och det fungerar inte om man behöver gå ner i vikt.

1998 gav jag upp att följa deras råd, sedan har jag hållit på att krångla med vad jag äter. Sedan kom LCHF och böckerna främst Sten Sture Skaldeman som betydde att jag inte var ensam. Sedan kom domen gällande Annika Dahlqvist att det var okej för en läkare att råda patienter till att äta LCHF. Sedan kom en svensk överläkare som lätt typ1 äta LCHF.

Jag tycker inte om ketonmätare, min läkare har vant sig att jag har 3 i ketoner när jag är på läkarbesök. Jag gör tvärtom mot vårdens råd och går på fett drift, hela tiden. Enda gången jag går på kolhydrater är när jag slarvat med maten.

Omställning till att gå på ketoner gör att man mår skit, men det är övergående problem. Man får ett extra behov av salt och vatten, lyckas man få i sig de, så slipper man nästan helt de negativa.

Vad är vinsten med att gå på fettdrift som diabetiker. Ganska mycket och enda nackdelen jag kan komma på är att man får ständiga strider med vården i början, men det har blivit mycket bättre. Fördelen är att använder man mindre kolhydrater, så minskar belastningen på kolhydratomsättningen i kroppen. Fram till 1978 var de råd vi ger om kost, samma med vårdens, sedan kom nya insulin typer som man kunde tillverka mycket av. Då ändrades råden vården gav till: ät vad du vill och ta insulin efter de behov som blir.

Sedan säger vården att det finns ingen kunskap om vad som händer på längre sikt med LCHF och det är inte sant för all tid före 1978 är längre än den tid som gått från 1978 fram till idag. Skall man var lite snäll kan man säga att vi kan titta tillbaka till 1922, när insulinet kom. Vi behöver medicin och insulin, men vi behöver inte maximera behovet av insulin genom att äta "fel".

(av Lars Lindblom 27 maj 2015 på Facebook)

Återgå till "Diabetes"