Protein Power och bakgrunden till våra nedbrytande kroniska sjukdomar

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Protein Power och bakgrunden till våra nedbrytande kroniska sjukdomar

Inlägg#1 » mån 10 aug 2015, 15:13

Lite grann ur boken: Protein Power av läkarna och nutritionsexperterna Eades bok: Protein Power.
Boken har sålts i 3,5 miljoner exemplar den är lättläst och förklarar bakgrunden till våra nedbrytande kroniska sjukdomar.

Det blir lite repetition men många nya kommenterar bara det senast skrivna och läser inte i mina gamla drapor.

Allt flera blir fetare och fetare och allt flera i världen drabbas av dessa nedbrytande, degenerativa sjukdomar som leder till att vi i Sverige lever pillerätande och handikappade i genomsnitt tio sista åren av våra liv.

Diabetes2, demens, cancer, högt blodtryck, höga blodfetter, åderförkalkning sjukdomar som alla kan förebyggas.

Efter att ha läst ett 25-tal böcker i ärendet så börjar jag nu se sammanhangen ganska klart. Vi äter under en livstid 70 ton mat och stordelen är skräp.

Våra kroppar är byggda för att äta de tre så kallade makronutrienterna kolhydrater, fett och protein.Dessutom behöver vi sk mikronutrienter typ vitaminer och spårämnen.

Där vi gott kan leva utan en tillförd sockermolekyl. Levern kan omvandla fett och proteiner till glukos vid behov eller till ketoner som är ett lika bra bränsle för bla hjärnan.

Under miljoner år åt vi cirka 5% kolhydrater och 20% proteiner och resten fett. Huvudsakligen mättat fett. Nu äter vi på rekommendation av Big Pharma och Big Food 50% i form av kolhydrater.

Den stora boven som framkallar alla dessa invalidiserande sjukdomar är kolhydraterna. Socker och stärkelse. Stärkelse är vad vi får i oss i mjöl, potatis, pasta, ris mm. Stärkelse är en lång kedja glukosmolekyler löst sammanhållna av en syreatom, som snabbt löses upp i magtarmkanalen och går in i blodet som glukos.

Glukos skall användas som energi och för att det ska komma in i våra 16 trillioner celler så måste vi få hjälp av insulin. Insulin är det hormon som bildas i bukspottkörtelns betaceller. När blodsockret stiger frisätts insulin. När blodsockret sjunker sjunker insulinfrisättningen.

Detta pågår hela tiden i kroppen. Vi kanske behöver cirka 20-50 gram socker kolhydrater per dygn och får i oss minst tio gånger så mycket. Det gör att bukspottkörteln är igång hela tiden.

Blodsockret stiger och sjunker kontinuerligt. När blodsockret sjunker blir vi hungriga och äter mera smågott osv. När cellerna inte längre kan ta emot mera glukos stängs mottagarna, receptorerna för insulin på cellytan.

Vi har blivit insulinresistenta och där har vi boven. Då stiger insulinet ännu mer eftersom blodsockret stiger och så har vi hamnat i en ond cirkel.

Nu har insulinet som man skulle kunna kalla för hormonorkesterns dirigent,många olika uppgifter. Det är ett lagringshormon, levern gör om glukosen till fett som med olika proteiner fraktas till cellerna och lagras som fett i långlagringsdepåerna inne i buken, på buken, i brösten stussen och låren. Allt som en reserv till hungersnöden.

Jättebra på savannen under miljoner år, men inte nu när risken för hungersnöd inte är direkt hotande.

Korttidslagringen i from av glykogen i muskler och lever räcker i ca 40 minuter när vi springer ifrån ett lejon som är intresserat av att ta hand om våra långtidslager i första hand.

Alltså leder överintaget av kolhydrater till stigande blodfetter när vi är insulinresistenta, vilket en tredjedel av oss är. När man är insulinresistent är man dessutom Leptinresistent, man blir aldrig mätt.

Leptinet talar om för hjärnan när man är mätt. Insulinet ger en ökad tillväxt av muskelceller i blodkärlen vilket i sin tur leder till högt blodtryck.

Insulinet ger också en ökad tillverkning av stresshormoner och drar ihop blodkärlen med högt blodtryck som följd.

Det höga insulinet ger en generell ökning av de ämnen som framkallar inflammation så kallade cytokiner eller eikosanoider. Det höga blodsockret som inte kan forslas ut i cellerna leder till att sockret klibbar fast på de proteiner som finns i blodbanan.
De proteinerna blir då odugliga för att reparera och bygga upp våra celler. Det gäller de flesta proteiner att de blir förändrade, med ledvärk och bla starr som följd. De kallas Advanced Glycated end products: AGE .

Ett enkelt prov för att avgöra hur sockerskadade våra byggstenar är att mäta hur försockrade våra röda blodkroppar är. Det provet ska ni be om nästa gång ni går till läkare, det heter HbA1c.
Det mäter hur mycket socker ni har ätit de senaste tre månaderna. Man skulle kunna säga att det är som oktanvärdet på bensin.

Många ungdomar kan äta hur mycket av vad som helst utan att bli feta, andra bland annat jag går upp i vikt av att läsa en kokbok. Vi har olika förmågor att hantera socker i kosten.

Delvis är detta ärftligt. Vi är sockerintoleranta. Men det hela är inte så enkelt för oss stackars sockertungor. Eftersom sockret var svårt att få tag på under årmiljonerna belönar hjärnan när vi lyckats få i oss lite extra energi.

Det sätter fart på samma belöningssystem i hjärnan som kokain. Frukterna mognade en gång per år och honungen var svår att skörda från de höga träd där bina hade sina samlingar inför vintern.

Nu har vi en bov till nämligen fruktsocker. Det är sött, glukos smakar nästan ingenting. Fruktosen har en annan ämnesomsättning. Det tas omhand i levern och omvandlas snabbt och effektivt till fett. Därför äter björnarna inför vintern i ide stora mängder blåbär. Fruktos i tex juice omvandlas nästan till 100% till fett. I någon bok läste jag att det är det mest lipogena (fettbildande) ämne man känner till.

MEN det stimulerar inte till insulinbildning. Man kan dessutom dricka hur mycket juice som helst eftersom det stimulerar inte heller leptin som säger: Nisse nu är Du mätt.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"