Protein Power och bakgrunden till våra nedbrytande kroniska sjukdomar

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Protein Power och bakgrunden till våra nedbrytande kroniska sjukdomar

Inlägg#1 » mån 10 aug 2015, 15:13

Lite grann ur boken: Protein Power av läkarna och nutritionsexperterna Eades bok: Protein Power.
Boken har sålts i 3,5 miljoner exemplar den är lättläst och förklarar bakgrunden till våra nedbrytande kroniska sjukdomar.

Det blir lite repetition men många nya kommenterar bara det senast skrivna och läser inte i mina gamla drapor.

Allt flera blir fetare och fetare och allt flera i världen drabbas av dessa nedbrytande, degenerativa sjukdomar som leder till att vi i Sverige lever pillerätande och handikappade i genomsnitt tio sista åren av våra liv.

Diabetes2, demens, cancer, högt blodtryck, höga blodfetter, åderförkalkning sjukdomar som alla kan förebyggas.

Efter att ha läst ett 25-tal böcker i ärendet så börjar jag nu se sammanhangen ganska klart. Vi äter under en livstid 70 ton mat och stordelen är skräp.

Våra kroppar är byggda för att äta de tre så kallade makronutrienterna kolhydrater, fett och protein.Dessutom behöver vi sk mikronutrienter typ vitaminer och spårämnen.

Där vi gott kan leva utan en tillförd sockermolekyl. Levern kan omvandla fett och proteiner till glukos vid behov eller till ketoner som är ett lika bra bränsle för bla hjärnan.

Under miljoner år åt vi cirka 5% kolhydrater och 20% proteiner och resten fett. Huvudsakligen mättat fett. Nu äter vi på rekommendation av Big Pharma och Big Food 50% i form av kolhydrater.