Protein Power och Genocide

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Protein Power och Genocide

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 16:10

En lång drapa om två bra böcker för de lite extra intresserade.
Några nya böcker.

Jag har tidigare tipsat om ett billigt sätt att läsa böcker. Eftersom jag har en Mac har jag laddat ner appen ”Kindle for Mac”, men det finns även för PC.

De två senaste heter Protein Power och Genocide.

Genocide som på ett överlägset sätt förklarar sambandet socker/kolhydrater sjukdom, skriven av en läkare, som har examina i de flesta specialiteter. Han är läkare, molekylärbiolog och biokemist. Genocide: How Your Doctor's Dietary Ignorance Will Kill You!!!!

Han skriver frejdigt och tar i men skriver så enkelt att boken kan läsas av de som är lite mera intresserade av att läsa om åsikter som definitivt inte stämmer med Big Pharmas budskap för att maximera medicinanvändning.
Tyvärr tror jag inte att den läses av mina kollegor, som har fastnat i att det är nyttigt med socker och skadligt med fett.

Han förklarar lite mer om insulinets verkan. Insulin är ju dirigenten i den hormonella symfoniorkestern. Insulin verkar och påverkar nästan alla processer i den mänskliga metabolismen.

Han förklarar hur insulinet som ju stiger av vår översötade och stärkelserika mat.

Jag lägger in igen bilden på The Mevalonate Pathway så att ni ser hur ett enzym ”Hmg6 reduktas” påverkar och styr bildningen av kolesterol. Det är den vägen som man stänger med statiner.

Insulin stimulerar detta enzym så att kroppens alla celler och levern producerar mera kolesterol.

Vi äter ett mål med mycket stärkelse tex potatis, pasta, ris och bröd och det sönderdelas till glukos som när det kommer in i blodbanan får bukspottkörteln att producera insulin.
Insulin lagrar energi i snabblagret i lever och muskler som glykogen och resten stoppas in i långtidslagret i och på buken för män och bröst och rumpa på kvinnor.

Jag visste att insulin i höga doser orsakar hyperinsulinemi, som hälften av oss lider av på grund av kosten. Men jag visste inte att socker i form av glukos stimulerar bildningen av kolesterol. Jag visste att mindre kolhydrater och socker får kolesterolet att sjunka, men inte hur.

Det är en så pass basal kemi och biokemi att man borde veta om det hos de myndigheter som rekommenderar att högt intag av kolhydrater. Från de 5% som vi är byggda för under årmiljonerna till de 60% kolhydrater som man nu rekommenderar.

Vi kan ju inte ta bort fettet till 20% utan att kompensera bortfallet i den energin utan att öka på med kolhydrater. Kroppen behöver energi ca 1500 kilokalorier per dygn för att hålla värmen och den omfattande metabolismen i våra celler igång.

Vi består ju av 16 000 000 000 000 celler i vilka det varje sekund sker många tusen kemiska reaktioner.

Vi har två absolut nödvändiga makronutrienter: Fett och protein. Glukos, blodsocker, kan levern bilda vid behov så att vi klarar oss bra dels genom glukoneogenesen och dels genom bildning av ketoner, som är hjärnans favoritbränsle.

I boken Genocide rekommenderar han läsning av boken Protein Power, nu nedladdad i paddan,
Där får man hela processen förklarad på ett basalt och enkelt sätt. Jag började läsa den i natt och jag håller verkligen med.

I min våta drömmars fantasi tänkte jag att några kollegor och dietister skulle läsa dessa böcker och inte genom sina råd skada folk. Rimligen inte som avsikt men på brist av kunskap.

Efter 45 år som läkare vet jag att mina kollegor hellre läser Big Pharmas broschyrer och falska forskning än moderna böcker. Man kan ju läsa behöver inte hålla med dem som inte vill öka medicinförbrukningen.

Men jag anser att läkaryrket kan inte baseras på gammal kunskap och brist på utbildning i nutrition. Vi måste hålla ajour med utvecklingen.
Det är bla för detta som vi får bra betalt.

Vi äter 70 ton mat under en livstid och det mesta är konstgjort och smygsockrat och i längden skadligt och leder till de kroniska degenerativa sjukdomar som handikappar oss de sista tio åren av våra liv. Som behandlas med symtom minskande mediciner, som vi enkelt kan slippa.

Då, de sista tio åren, försöker vi vi med allt flera mediciner släcka de eldar av inflammation som vår livsstil ger upphov till.

Stordelen av dessa degenerativa sjukdomar som kostar så mycket pengar för folkhushållet är förebyggbara.

WHO säger att 85% av all vuxencaner kan förebyggas. Vi vet att Diabetes typ2, sockersjuka kan BOTAS; BOTAS, BOTAS med rätt råd om ändrad livsstil.

Allt oftare i den moderna medicinska litteraturen talar man om Alzheimers sjukdom som Diabetes typ3.

Antalet 85+ kommer att tredubblas de närmaste 30 åren, hälften kommer att bli dementa.

När vi drar ner på kolhydraterna blir blodtryck och blodfett normalt igen. Vikten går ner och vi kanske får dö som min Mormor Märta som stilla avled frisk vid 85 år ålder i sömnen.
Hon dog inte av sjukdom utan av att livet tog slut.
Nisse 8.jpg
Nisse 9.jpg
Nisse 10.jpg
Nisse 11.jpg
Nisse 12.jpg
Nisse 13.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"