Bantning och misslyckanden

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 16:00

En lång jäkel till när himlen över Vattdalen var grå och temperaturen ute knappt över tio grader. Talade med min syster i Australien. Dom tyckte att det var så jäkla kallt att dom åkt upp i till Barriärrevet. Det var bara knappa 20 grader (Sydney vinter) och här tolv grader. Svensk högsommar. Bror min Sven fyller år idag och på Smögen där han är var det 20 grader.

Nu tillbaka till drapan.

Jag fick ifrån miljonerna år på Savannen, i mitt DNA en unik gåva. Förmågan att kunna snabbt lagra energi inför de återkommande svältperioderna. Hungersnöd var vanligt återkommande och klimatet har styrt människans förmåga att överleva genom miljonerna år.

Tillgången på föda och bristen på föda. Vi gick flera mil per dag i grupper på kanske 30-50 människor, ständigt jagande mat och vatten.

Man åt rötter, nötter, frukt och grönt och sånt som kryper, simmar, flyger och betar fritt.

Socker och kolhydrater fanns bara på hösten när frukterna mognade och när bigömmena var fulla av honung. Då åt man frukt så att det rann genom öronen och man skaffade ett lager av kolhydrater omvandlade till fett inför den långa vintern. Man lär ha ätit en kost bestående av mättat fett och ca 5% kolhydrater.
Detta faktum vet bönderna som göder upp korna inför slakt med kolhydrater från bla majs och melass.
Detta faktum vet de som framställer gåsleverpastej genom att göda gässen med stärkelse och det vet Sumobrottarna.

För 8000 -10 000 år sedan kom det som i den makalösa boken SAPIENS beskriv som den stora tragedin, vi började äta fröer från sädesslag. Då fick vi i oss mängder av kolhydrater. Vetemjöl tex innehåller stärkelse som är rent socker till 70% av vikten.
Även om det gamla inte genmodifierade vetet var helt annorlunda än dagens vete det innehöll bara små mängder gluten.

Att man redan för ett par tusen år sedan kunde ställa diagnosen Diabetes mellitus (det som rinner igenom oss och smakar sött) vet vi från kirurgen Susrutas skrifter 600 år före Kristus. Man såg att flugorna samlades runt den sjukes urin och att den smakade sött.

I skolan fick jag en gång som premium en bok som jag läste nogsamt: Brillat Savarins bok ”Smakens fysiologi”. Han levde i början av 1800 talet. Han skriver helt klart och koncist att man blir fet av kolhydrater och mager genom att avstå från dem.

Alla läkare som verkade före 1920 VISSTE att diabetiker levde längre om de inte åt kolhydrater.
Det var på den tiden det kallades sockersjuka. Sedan lyckades Banting och Best på 1920-talet framställa insulin och allt flera överlevde ”sockersjukan”.

Många många författare tex Cleave, The Saccarine disease, Yudkin White pure and deadly påvisade på 1960-70 talet att man fick åldersdiabetes av för mycket kolhydrater och socker. Yudkin blev svårt mobbad av Ancel Keys.
Kolhydrater som var ovanligt på 1800 talet.

Men så kom världens genom tiderna värsta forskningsfusk och Eisenhower fick hjärtinfarkt och antalet infarkter ökade i USA. Fysiologen Ancel Keys åkte runt i världen och hade en hypotes. Denna ”diet heart hypothesis” kom att förändra världen.

Keys åkte runt i ett drygt 20 tal länder och försökte koppla ihop mängden fett i kosten och död i hjärtinfarkt. Genom att utesluta fakta från 16 länder där hypotesen inte stämde lyckades ha få till en linje.
Mycket fett leder till hjärtinfarkt. Men han uteslöt tex Frankrike där man äter mycket fett, motionerar lite och röker.

Där hade man en tredjedel så många infarkter som i England.
Han kallade det den franska paradoxen. Han uteslöt också tex masajer, sumburostammen och eskimåerna som då levde bara på mättat fett och hade inga hjärtinfarkter.

Malcolm Kendrick har visat med WHO siffror att Diet heart hypotesen inte håller.

Men myndigheterna i USA måste ha fram ett åtgärdsprogram och förklarade krig mot det mättade fettet. I samma veva lyckades en japansk kemist, Akiro Endo, ta fram ett gift ur mögel.

Denna substans som sedermera skulle utvecklas till statiner kartlades av japanen Endo och togs om hand av amerikanska läkemedelsföretag som såg en gigantisk marknad och dom hade rätt, det kom att förändra deras ekonomi..

Någon författare, jag har glömt vilken, sade att denna upptäckt och försäljningen till USA var japanernas hämnd för bomberna över Hiroshima och Nagasaki.

På den tiden kunde man kanske inte så mycket om sambandet mellan fett och kolhydrater.

Trots att Yudkin hade skrivit sin bok: Pure White and deadly så fick den inte plats i media..
Men Ancel Keys hade fått vind i seglen och hans fuskade forskning hade blivit en sanning.

Man skulle sänka kolesterolet eftersom det täppte till kärlen. Man skulle äta lite mättat fett och stora mängder kolhydrater. Men visste då inte att de högs blodsockerhalterna gav höga halter insulin som stimulerar bildningen av kolesterol genom att aktivera HMG Coa enzymet.

Man gav rådet, livligt påhejade av statintillverkarna, ät mera kolhydrater då stiger blodhalterna av kolesterol och då öka försäljningen av kolesterolsänkare. Vinsten för denna försäljning är 29 miljarder dollars per år.

I samma takt som man gav råden ”Low fat high carbs”, så började folk gå upp i vikt. Diabetes 2 ökade till en epidemi över världen.
Antalet fall av cancer och demens ökar. Hjärtkärlsjukdomarna ökar.

Man vet att man kan minska dessa sjukdomar och man vet att det har med högt socker/stärkelseintag att göra.
Navet i denna utveckling är insulinresistens.
Jag tar detta med insulinresistens igen. Insulinresistensen som drabbar ca 30-40% av Sveriges befolkning.

När cellerna i lever och muskler är fulla med glukos blir det giftigt för cellerna.
Insulinmottagarna på cellerna avaktiveras. Blodsockret stiger bukspottkörteln känner det och producerar ännu mera insulin. Den brukar brinna ut eller gå in i väggen efter 8-10 år hårt slit. Då brukar man visa symtom som leder doktorn till diagnos.

Då man är insulinresistent och denna försockring av blodet och proteinerna AGE processen leder till en stor del av våra kroniska degenerativa sjukdomar. Vilka vi läkare ska behandla med piller: Solving the symptom ignoring the problem.
Titta på Dr Fungs föreläsningar på Youtube.

Det finns idag forskning som visar att kroppen är smart. 90% av vårt kolesterol tillverkas av kroppen själv.
Om man tillför kolesterol i maten minskar kroppens egen tillverkning för att ligga i den biologiska balans som kroppen kräver.

Nu åter till bantning igen. Om vi ska gå ner i vikt är motion i sig en dålig lösning om man inte samtidigt sänker insulinnivåerna.
Växlingskursen är dålig en pinne pommes frites kräver 400 meter löpning och en kanelbulle 8 kilometer löpning.

Kroppen är vis. När vi har tillräckligt med snabbränsle i muskler och lever i korttidslagring finns det ju ingen anledning att tulla på vinterförråden i buken och volangerna runt den.

Men motion är makalöst bra om man samtidigt kraftigt drar ner på kolhydrater/socker. När det då inte finns mera att ta ut ur korttidsförråden släpper insulinet bromsen på fettcellerna och då går vikten ner snabbt.

Det är därför som motion direkt på morgonen gör störst nytta innan frukost.

Då har man under natten gjort slut i korttidsförråden på glykogen och måste ta av vinterförråden. Sedan har vi den makalösa effekten av att släppa på insulinresistensen då börjar mättnads hormonet fungera igen och man är aldrig hungrig.

Kolhydratminskning radikalt och motion ger viktnedgång, aldrig kalorisvältprogram, hungern vinner. Blodtrycket blir normalt, blodfetterna blir bra och insulinresistensen släpper.

Detta vill inte Big Pharma och Big Food och deras betalda ”experter” att vi skall veta.

Åter då till bantning. Begravningsentreprenören Banting 1796 – 1878 var fet och ville kunna knyta skorna utan att kräkas. Och kanske rymmas i någon av de likkistor han sålde.
Han provade olika bantningskurer och fick till slut rådet att helt utesluta kolhydrater och bordssocker. Och han gick ner i vikt.
Han skrev en nu klassisk bok: Letter on Corpulence Addressed to the Public ¨
Boken blev en bestseller och banting ett verb.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"