Kolhydrater, socker och cancer

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Kolhydrater, socker och cancer

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 15:43

Alla kolhydrater omvandlas i matsmältningen till två enkla sockerarter glukos(blodsocker) och fruktos (fruktsocker). Glukos tar sig in i cellerna med hjälp av insulin, genom att det öppnar cellerna så att cellerna får energi till kroppens underhåll och värme. Det kostar ju på en del energi när det som idag är bara 8 grader att hålla vår temperatur kring 37,5. Fruktosen omvandlas till fetter och lagras som back up till senare hungersnöd.

Energiomvandlingen i cellerna sker genom en sk oxygenering.
Cancercellerna lever också av glukos men tas om hand i cancercellerna i en jäsningsprocess. Denna är unik för cancerceller.

Sedan man började rekommendera mindre fett mera kolhydrater har antalet cancerfall ökat stadigt och kommer att bli dubbelt så vanliga de närmaste 20-30 åren. Med dessa helt galna råd har antalet feta ökat över hela världen och fallen av Diabetes typ2 (åldersdiabetes eller sockersjuka). Vi vet sedan länge att det är tre gånger vanligare med cancer hos diabetespatienterna, obs diabetes typ2.

När man letar efter dottertumörer till en cancer med sk PET undersökning märks glukos med en radioaktiv substans och man ser tydligt vart cancern spritt sig på bilderna.

Cancerceller älskar socker och svälter ihjäl utan.

För femtio elfte gången måste jag påpeka att kolhydrater är stärkelse och den består av en lång kedja glukos hopkopplat löst med en syreatom.

OM ni vill kan ni titta på Youtube CNN 60 minutes Is sugar toxic.

Eller på Prof Ingemar Ernberg, chef för tumörbiologen på Karolinska Institutet.
Hans föreläsning på Föreningen för integrativ medicin: Cancerceller tycks älska socker - Otto Warburg hade rätt för 90 år sedan. Cancerpatienter på cellgiftsbehandling borde svälta cancercellerna och i två veckor leva på fett och inga kolhydrater innan behandlingen för att försvaga cancercellerna och få bättre effekt av cellgifterna. Därefter en vecka utan kolhydrater efter behandlingen.

Med den kunskapen kan jag inte annat än förvånas hur man vid tex cytostaticabehandling sätter glukosdropp och serverar sockerdricka, bakelser mm efter behandling

Det rimliga, jag repeterar, vore att sockersvälta veckan innan och veckan efter behandlingen och försvaga cancercellerna och få bättre resultat av kemoterapin.

Men som en kollega skrev: " Vad vet en pensionerad kirurg från Strömsund om sånt här?"
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"