Art and Science of Low Carb

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Art and Science of Low Carb

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 15:33

Lite för finsmakarna.

Jag håller nu på med att läsa boken: Art and Science of Low Carb av Volek och Phinney.

Båda två är professorer och har studerat detta med LCHF i många år. Dom har skrivit över 300 vetenskapliga skrifter i sk peer reviwade tidskrifter. Man kan säga att dom vet vad dom talar om.

När jag börjar läsa en bok av den här typen brukar jag kolla om dom finns i föreläsningarnas gigantiska guldgruva: YOUTUBE. Jag sökte på Low carb Volek och Youtube Phinney och si där fanns det en hoper föreläsningar av bägge två. Jag tittade igenom några av dem och de ligger på en nivå där man nog måste ha lite extra vana vid engelska och nutrion och träning.

Men de ger en vetenskapligt väl underbyggd bild av att om vi ska slippa diabetes2 och slippa cancer osv så ska man ta till sig vad de skriver och föreläser om.

Jag är medveten om att det här i gruppen finns många som aldrig läser de lite längre utläggningarna men gärna kommenterar lite enklare budskap, som tex färgen på mina byxor.

Det här är alltså för finsmakarna som verkligen vill lägga om sitt liv och inse att det går tex ATT BOTA DIABETES typ 2. Antingen följer man rekommendationerna från dietister utbildade av dem som vill sälja mera socker eller de experter som vill att vi ska utveckla diabetes får höga blodfetter och behöva behandling med kolesterolsänkare.
Det börjar nu ske en ändring i attityderna. Men eftersom vetenskapen utvecklas bara ”funeral by funeral. Om man har blivit professor på att ett helt liv räkna kalorier och säga mera motion som enda budskap måste dessa in i pension och trädgårdsskötsel innan sanningen så sakteliga börjar sippra fram

De amerikanska dietisternas organisation har nu äntligen brutit sig loss när de insett att de tidigare råden med: low fat high sugar, bara leder till fetma och diabetes, cancer och demens.

Kostdoktorn har en lång artikel om detta.

Alltså:

Youtube Volek low carb
Youtube Phinney low carb
Och när ni ändå är på gång Tim Noakes.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"