VITAMIN D, Bröstcancer, MS och Barndiabetes.

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

VITAMIN D, Bröstcancer, MS och Barndiabetes.

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 15:15

Jag har i den här gruppen ett flertal gånger hänvisat till Höpponens undersökning i Finland och den ökande frekvensen av Diabetes typ1. Den kallades för för barndiabetes men blir lite vanligare också bland vuxna.

I Höpponens artikel i The Lancet 2001 påvisas klart sambandet mellan ökande antal fall av D1-brist i norra Finland och de minskande rekommendationerna av Vitamin D.

VD är som jag skrivit ett otal gånger inget Vitamin det är ett hormon. Detta hormon fungerar som av och påslagningsknapp för mer än 2500 av våra 20 000 gener.

JU längre norrut desto vanligare med MS, Bröstcancer, coloncancer, frakturer osv. Jag råkade hamna på en bra föreläsning med enkla klara bilder som talar för att mitt missionerande om VD inte är något jag tagit ur luften.

University of California har en hoper bra föreläsningar som man kan se om man knappar in på UCTV.
Dessa rader kom eftersom jag av en slump råkade se en bra föreläsning av Dr Gorham.

Om ni inte vill att era barn ska få Diabetes 1 (D1) eller Ms kanske det skulle vara bra att ta i förebyggande syfte. Kolla och bedöm själva. Sambandet bröstcancer och tjocktarmscancer är speciellt intressant eftersom dessa sjukdomar tar så många liv.

Jag är xtra intresserad eftersom min sjukdom Ulcerös colit i så många år som jag haft den i 50% av fallen leder till en särdeles ilsken coloncancer. Därför tar jag för säkerhets skull 5000IU dagligen. Jag köper dem på Life butiken av märket Holistic och jag får vare sig rabatt eller bidrag. Men fick några burkar som arvode efter en föreläsning.
Jag skriver dessa de senaste raderna eftersom jag tycker illa om att man som läkare gör reklam för olika preparat och får pengar för det. Man förlorar sin trovärdighet ju mera betalt man får av pillertillverkaren.

Jag kom på att om ni känner någon barnläkare eller MS läkare skicka länken till dem och be dem gärna kommentera till mig.
Annars dela och sprid gärna.

Förresten kom jag på att MS läkarnas frontfigur Prof George Ebers från Oxford, i världen var på en MS läkarkongress i Chicago. Vid en enkät visade sig att dessa själva åt vitamin D som förebyggande liksom hela deras familjer.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"