MICROBIOMET

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

MICROBIOMET

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:59

Det var när jag arbetade som yngsta underläkare på kirurgkliniken som den makalöst skicklige och karismatiske kirurgchefen Hjalmar Ågerup gav mig ett underligt uppdrag. -Gå till barnkliniken leta rätt på att barn som inte stått på antibiotika och be om en klump bajs. Han var inte en person som drev med oss unga och hans ord var lag.
Ytterligt förvånade var personalen på barnkliniken, men när jag sade Hjalmars namn så blev det fart. Han var i lika mån aktad och fruktad. Att bli kirurgchef på den tiden betydde att man var doktorerad och begrep sig på den senaste forskningen, vad och hur man skulle behandla och operera.

Numera blir klinikcheferna allt oftare inte vetenskapligt skolade och kan inte med lätthet läsa vetenskap på engelska eller genomskåda forskningsfusk.

Jag fick min lilla bajsklump och på ytterligare instruktion skulle den röras ut i om det var mjölk eller saltlösning kommer jag inte ihåg. På intensiven låg en dam och var döende av diareer på grund av en clostridiuminfektion i tarmen. Den hade hon fått på grund av att alla de symbiotiska bakterierna i tarmen slagits ut av tung antibiotikabehandling.

Jag gav ”smoothien” av bajs och grädde bakvägen och tre timmar senare var hon frisk. Vad vi sett var ett mirakel. Något som jag aldrig glömmer.

Jag hade aldrig undervisats om detta som nu kallas fekal transplantation. Inte heller hade jag en enda timme undervisats i tarm bakteriologin om hur viktig. De nyföddas tarm är steril och dom behöver detta arv med sig från modern. Tarmfloran från modern är viktig är för vår överlevnad. Inte heller hade jag tänkt på att när ett foster blir en bebis via en normalförlossning får dom i sig laktobaciller i mammans slida och lite bajs när dom tittar fram. Lactobacillerna är viktiga för att bebisen skall kunna smälta modersmjölken.

Många menar att en hel del av de sjukdomar som kejsarsnittsförlösta barn drabbas av jämförda med normalförlösta har med denna överföring av bakterier från moderns underliv att göra. Det kan röra sig om allergier, astma och autism och ADHD. Under årmiljonerna har vi fått i oss av dessa bakterier och de har blivit ”The brain of the gut”. 80-90% av hela vårt immunförsvar har med tarmen och dess bakterier att göra.

I tarmen tillverkas stordelen av det serotonin som hjärnan använder för att hålla oss vid jämnmod. Forskningen på bajs har naturligtvis inte det status som det tarvar. Tänk bara om man sitter vid en fin middag och bordsdamen frågar vad man forskar på hela dagen.

- Jag forskar på bakterierna i bajs.

Jag har en känsla av att diskussionen över köttfärsbiffen kommer att avstanna och att bordsdamen nog lämnar lite mer av maten än vad den gastronomiskt vore värd.

Efter att ha läst de tvåhundra första sidorna i boken Brain Maker är det min absoluta uppfattning att forskningen om microbiomet kommer att ha framtiden för sig. Jag är övertygad om att de allra flesta med ballongmage i framtiden kommer att behandlas med lavemang av bakterielösning, framodlad från ett gäng friska personer, med normal avföring.

OCH att de som startar den behandlingen kommer att bli stenrika. Perlmutter berättar om en man med fullständigt bedrövlig MS, han kunde inte gå och hade ingen balans. Perlmutter förklarade att han rekommenderade tarmbakterie transplantation. Det fick man inte göra i USA. Mannen åkte över till England och fick en serie bakterielavemang och BLEV HELT ÅTERSTÄLLD.

Därför tror jag också att boken: ”Charmen med tarmen ” kan ha öppnat ögonen för att det är ingen skitsak vi talar om. Kanske är det så att vi i en framtid kommer att inse att man inte för en vanlig bonnaförkylning ska slå ut alla de positiva bakterierna i tarmen med antibiotika utan vänta ut att förkylningen ska tas om hand av vårt immunförsvar.

Ett gammalt läkarskämt är detta: En förkylning går över på en vecka med penicillin och tar sju dar att gå om sig av sig självt, och då med ett intakt immunförsvar och en levande tarmflora. Jag återkommer med mera skitprat ..
Nisse 5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"