MICROBIOMET

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

MICROBIOMET

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:59

Det var när jag arbetade som yngsta underläkare på kirurgkliniken som den makalöst skicklige och karismatiske kirurgchefen Hjalmar Ågerup gav mig ett underligt uppdrag. -Gå till barnkliniken leta rätt på att barn som inte stått på antibiotika och be om en klump bajs. Han var inte en person som drev med oss unga och hans ord var lag.
Ytterligt förvånade var personalen på barnkliniken, men när jag sade Hjalmars namn så blev det fart. Han var i lika mån aktad och fruktad. Att bli kirurgchef på den tiden betydde att man var doktorerad och begrep sig på den senaste forskningen, vad och hur man skulle behandla och operera.

Numera blir klinikcheferna allt oftare inte vetenskapligt skolade och kan inte med lätthet läsa vetenskap på engelska eller genomskåda forskningsfusk.

Jag fick min lilla bajsklump och på ytterligare instruktion skulle den röras ut i om det var mjölk eller saltlösning kommer jag inte ihåg. På intensiven låg en dam och var döende av diareer på grund av en clostridiuminfektion i tarmen. Den hade hon fått på grund av att alla de symbiotiska bakterierna i tarmen slagits ut av tung antibiotikabehandling.

Jag gav ”smoothien” av bajs och grädde bakvägen och tre timmar senare var hon frisk. Vad vi sett var ett mirakel. Något som jag aldrig glömmer.