Autism och Microbiomet

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Autism och Microbiomet

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:54

Allt flera barn utvecklar autism. De har svårt med störda rutiner, svårt med social kommunikation och ofta med beröring. Det finns ett helt spektrum av symtom.
Att förekomsten ökar är helt klart. Ett autistiskt barn är en tragedi drabbande en hel familj. I boken Brain Maker har neurologen och nutritionisten David Perlmutter samlat vetenskap som skulle kunna förklara vad autism är och vad det beror på.

Jag vill påpeka att en så komplex sjukdom som autism kan ha många orsaker och man kanske måste kombinera många av dessa faktorer. Det här är ett spår som verkar spännande.

Om vi accepterar att det dryga kilo bakterier vi har i vår tarm fungerar som en samlad organism med över tiotusen olika bakteriestammar, som hjälper oss att överleva och vara friska och att störningar i denna känsliga balans kan ge inflammationer i kroppen och naturligtvis i hjärnan så dyker det upp en hel del spännande möjligheter.

Nittio procent av vårt immunsystem finns i tarmen. Man vet att barn som drabbas av autism ofta har dålig mage, förstoppade ibland och med diarrer. Dom har bevisats ha en annan profil i sina microbiom.

Bland annat ett överskott av Clostridier. Enligt en forskare Macfabe som ägnat sig åt studiet av Microbiomet är det ett ämne, propionsyra som får tarmen att läcka in gifter i blodbanan som leder till en inflammation.

Obalansen i tarmfloran skulle kunna ha ett samband med att barnen fått antibiotika i tidig ålder bla annat för öroninflammationer. Antibiotika tar död på de ”goda” bakterierna och man får en överväxt av de ”onda” stammarna i tarmen..