Epigenetik

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Epigenetik

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:47

Arvet från mamma och pappa ligger till stor del i vårt DNA. Men även i den uppfostran vi fick och den omgivning vi planterats in i.

DNA är den spiralmolekyl på ca en och en halv meter som finns lagrad i varje cell i kroppen. Den kartlades av Crick och Watson i början av 50-talet och dom fick sina välförtjänta Nobelpris 1956.

DNA stimuleras av att olika molekyler får några eller flera gener att aktiveras för tillverkning av något av de kanske 100 000 proteiner som bygger vår kropp, reparerar och underhåller. RNA läser av detta och nya proteiner tillverkas i ribosomerna i cellen.

Ett protein består av kedjor av aminosyror. När jag läste medicin fick vi veta att vi har de arvsanlag vi har med oss i arvet och att ingenting kunde påverka detta. DNA var vår ödesbank. Det nya är epigenetik.

Hur man med omgivningsfaktorer kan reglera öppna eller stänga av vissa gener. Dessa av och påstängningsmolekyler acetyl och metyl sätter sig på olika ställen i DNA. De reglerar hur och om proteinerna tillverkas. En av de tidiga upptäckterna var när man följde upp vad som hände. Generationer avkommor efter hungern i Överkalix på 1860- talet. Men fann att vissa sjukdomar var gemensamma i arvet ända ner till barnbarnen. Beroende på när svälten var som svårast under mammans graviditet.

Samma mönster observerades i Holland efter utsvältningen av holländarna av tyskarna i krigets slutskede. De avstängdes för all mat. Även här beroende på när under hungern inträffade i graviditeten fann man hos barn och barnbarn mönster av sjukdomar.

Min nu avlidne chef Willem van der Linden var med. Han vägrade äta brunt bröd resten av sitt liv. Det var det enda som barnen fick. Det bruna brödet gav smärtsamma bilder av tyskarnas påtvingade utsvältning av holländarna.

Av skäl som jag kan begripa har man inte, så vitt jag kunnat finna, undersökt hur barn och barnbarn till fångar i de tyska koncentrationslägren påverkat deras barns och barnbarns hälsa.

Det pågår en mängd forskning över hela världen om epigenetik och troligen kommer inom några år Nobelpris att delas ut till dem som Kommit längst i epigenetikforskningen. Jag har försökt förenkla begreppet men om ni vill läsa mera: Googla Epigenetik eller Epigenetics så får ni så att ni storknar. 3,5 miljoner hits.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"