Brain Maker av David Perlmutter

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Brain Maker av David Perlmutter

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:39

Jag har just läst igenom hela boken och är övertygad om att vårt MIKROBIOM är en viktig faktor vad gäller vår hälsa.

Det finns dock en fundering bak i skallen att Perlmutter efter att ha skrivit boken Grain Brain där han fokuserar på Gluten i vetet och alla dess faror har sökt ett nytt ämne och fokuserar nu helt och hållet på att leda i bevis att vår störda tarmflora är svaret på alla hälsofrågor.

Visserligen är hans referenser till aktuell forskning redovisat i många av de ledande vetenskapliga tidskrifterna många och trovärdiga. Men jag förhåller mig aningen skeptisk till de som har en bot mot allt ont.

En snabb rekapitulering. Mikrobiomet är alla de bakterier av många tusen bakteristammar som vi lever ihop med. De flesta i tarmen. 80-90% av vårt immunsystem sitter i tarmen och stordelen av serotoninet kommer från tarmen. Länken mellan hjärnan och tarmen går i den stora nerven som kallas Vagus. Den skickar signaler till tarmen och signaler från tarmen till hjärnan.

Om nu detta mikrobiom omfattar alltifrån 10 000 till somliga säger 30 000 olika stammar av bakterier är det oändligt många flera DNA i dessa bakterier än i vårt eget DNA. Då är det klart att störningar påverkar sjukdom och ohälsa.

När vi föds är vår tarm steril. Vid en naturligt födsel får vi i oss lactobaciller i slidan, en speciell bakteriemiljö som ändrats till förlossningen. Lactobacillerna behövs för att vi ska kunna smälta bröstmjölken. Sedan när vi kommer ut med ansiktet vanligen stirrande in i anus får vi en ”skusch” av mammans avföring i oss.