Brain Maker av David Perlmutter

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Brain Maker av David Perlmutter

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:39

Jag har just läst igenom hela boken och är övertygad om att vårt MIKROBIOM är en viktig faktor vad gäller vår hälsa.

Det finns dock en fundering bak i skallen att Perlmutter efter att ha skrivit boken Grain Brain där han fokuserar på Gluten i vetet och alla dess faror har sökt ett nytt ämne och fokuserar nu helt och hållet på att leda i bevis att vår störda tarmflora är svaret på alla hälsofrågor.

Visserligen är hans referenser till aktuell forskning redovisat i många av de ledande vetenskapliga tidskrifterna många och trovärdiga. Men jag förhåller mig aningen skeptisk till de som har en bot mot allt ont.

En snabb rekapitulering. Mikrobiomet är alla de bakterier av många tusen bakteristammar som vi lever ihop med. De flesta i tarmen. 80-90% av vårt immunsystem sitter i tarmen och stordelen av serotoninet kommer från tarmen. Länken mellan hjärnan och tarmen går i den stora nerven som kallas Vagus. Den skickar signaler till tarmen och signaler från tarmen till hjärnan.

Om nu detta mikrobiom omfattar alltifrån 10 000 till somliga säger 30 000 olika stammar av bakterier är det oändligt många flera DNA i dessa bakterier än i vårt eget DNA. Då är det klart att störningar påverkar sjukdom och ohälsa.

När vi föds är vår tarm steril. Vid en naturligt födsel får vi i oss lactobaciller i slidan, en speciell bakteriemiljö som ändrats till förlossningen. Lactobacillerna behövs för att vi ska kunna smälta bröstmjölken. Sedan när vi kommer ut med ansiktet vanligen stirrande in i anus får vi en ”skusch” av mammans avföring i oss.

Detta för att etablera en normal tarmflora. Inte kanske så aptitligt men viktigt för vår överlevnad. Om mamman har stått på antibiotika innan förlossningen får barnet i sig en annan flora av bakterier där balansen mellan ”onda” och ”goda” bakterier är förstörd. Antibiotika slår ju inte bara ut de bakterier man vill att de ska slå ut utan även de som befolkar tarmen.

I USA föds vart tredje barn med kejsarsnitt, planerat kejsarsnitt där kanske tio procent är medicinskt nödvändiga. Dessa barn får då ingen normal tarmflora vilket skulle kunna förklara alla de sjukdomar som kejsarsnittsförlösta barn drabbas av. Det har gått så långt att man ger mamman som förebyggande antibiotika mot postoperativa infektioner antibiotika innan förlossningen.

Det finns läkare och barnmorskor som tar en liten bit tyg och tar ett svep i underlivet på den kejsarsnittsförlösta modern och gnider in in mun och näsa på den kejsarsnittsförlösta ungen. Allt för att de ska kunna smälta bröstmjölken.

Man har ju kunnat finna att barn som förlösts med kejsarsnitt har många sjukdomar av typ allergier och magbesvär som normalförlösta inte har. Det forskas nu över hela världen om hur man ska kunna kartlägga mikrobiomet. Alla bakterierna kan inte odlas fram men man kan nu analysera dem med hjälp av en kartläggning av deras DNA. Man har funnit att dieten påverkar sammansättningen av bakterie förekomsten.

Mycket kolhydrater ger många bakteriestammar som lever av socker. Antibiotika behandling är det som stör balanserna mest.

Tyvärr använder man antibiotika för att djuren skall bli feta. Det leder till en bakterieflora som gynnar fetma och ökad slaktvikt. I Sverige används väldigt lite antibiotika i djurhållningen för att öka vikten på djuren. Men i USA gör av av med hundratusentals ton av antibiotika för att djuren ska bli feta.

I många länder också hormoner. Om jag vore politiker skulle jag på stående fot förbjuda import av kött från antibiotika och hormonbehandlade djur. 80% av all antibiotika förskrivning går till djuren för att öka slaktvikten, genom att antibiotikan ändrar tarmfloran och ökar slaktvikten.

Jag brukar säga att om man är förkyld och dessutom impotent ska man köpa kött från de länder där köttet innehåller mängder av antibiotika och hormoner.

I Sverige är man mycket restriktiv med antibiotika behandling av våra köttdjur. Ett tungt vägande skäl till att bara äta svenskt kött. Helst fribetande djur hos en mindre lantgård.

Perlmutter ger i Boken Brain Maker en hel del exempel på sjukdomar som blivit helt återställda av prebiotika och probiotika. Och många exempel på såna som blivit utdömda som obotliga. Tex ett fall av Tourettes syndrom. En helt invalidiserad pojke som fick ett fekalt transplantat och nyttiga bakteriestammar.

Man ska naturligtvis vara skeptisk men det finns mycket som talar för att framtidens forskning i mikrobiomet och hälsan som kommer att ändra hur vi behandlar sjukdomar. National Intitute of Health har skapat en mikrobiom grupp.

Ett samarbete mellan Harvard och MIT i Boston, har odlat fram bakterier från studenter som fryses ner och skickas till olika sjukhus i USA för att ges till patienter med dödande clostridieinfektioner.

Detta kommer att bli, sanna mina ord, en del i behandlingen av många av de sjukdomar där man vet att det finns ett samband mellan mikrobiomet och bla hjärnsjukdomar. Måhända och kanske inte i den utsträckning som Perlmutter förespår, men tillräckligt för att förändra det sätt på vilket vi läkare bedömer våra bakteriers roll när det gäller kroniska sjukdomar.

Jag ska nu läsa boken Missing Microbes av Martin Blaser.

Förresten när ni ser ett namn, uttryck eller sånt ni inte gillar eller håller med om Googla. Ni kan då själva försöka bedöma rimligheten i alla påståenden och ”sanningar” ni dyker på.
När någon är alltför entusiastisk över någon Magic Bullet eller Quick Fix. Kolla. Kolla, kolla. Aldrig har möjligheterna att lära sig och få insikter varit större. Kolla då i herrans namn i tio minuter Martin Blaser och se om det jag kommer att skriva om kommer från en kompetent källa.

Nu lägger jag på locket på Macen och hör av mig när jag läst boken Missing Microbes med underrubriken: How the overuse of antibiotics is fuelling our modern plagues.
Om ni då inte vet vad plague är GOOGLA. Bakom varje djupare insikt och kunskap ligger arbete och sökande.

Jag tar hem många böcker och läser på "paddan" men föredrar en riktig bok eftersom jag enklare kan navigera i dem och mina anteckningar och märkfärger. Missing Microbes finns på Bokus troligen oxo Brain Maker.
Nisse 6.jpg
Nisse 5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"