Missing microbes - om antibiotika.

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Missing microbes - om antibiotika.

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:14

Mera om våra bakteriella inhysingar. Lite mera ur Martin Blasers bok: MISSING MICROBES, med underrubriken: hur antibiotika eldar på våra moderna sjukdomar.

Vi vet ju att djur som odlas fram för att bli mat i många länder behandlas med låga doser antibiotika för att bli feta. Teorin är att den ändrade bakteriebalansen i deras tarmar påverkas för ökad fettbildning. Man ökar alltså slaktvikten och vinsten.
Tack och lov har EU bestämt något vettigt en gång:
Antibiotika behandling för att öka slaktvikten är inte tillåtet i Europa.

Ett beslut som lite väger upp tokbeslutet att alla krokiga gurkor skall kastas bort. Blaser blev intresserad om det även hjälper barn att bli feta senare i livet.

Vi vet ju att barn födda med kejsarsnitt drabbas av många sjukdomar som inte drabbar normalfödda barn. Vissa kejsarsnitt görs inte av medicinska skäl utan av andra skäl, skäl som jag inte vill lägga några synpunkter på.

I USA tjänar både läkare och sjukhus reda pengar på att förespråka kejsarsnitt. Dessutom ger man alltid antibiotika som förebyggande mot infektioner innan operationen. Fostret har inga bakterier i kroppen vid förlossningen. Naturen har löst detta med att ställa om floran av bakterier i förlossningskanalen.

Det blir en ökning av sk lactobaciller i vaginan med en speciell profil lämpliga för att barnet sedan ska kunna smälta bröstmjölken. Under transporten får de i sig av dessa bakterier och när de kommer ut med nosen pekande mot anus får dom också del av mammans avföring i mellangården.

Vid kejsarsnitt missar dom denna naturens kanske lite äckliga, i våra ögon, gudagåva, så viktig för deras framtida hälsa. Jag såg någonstans med vettiga barnmorskor att man tog en tuss gasbinda och gned runt i mammans underrede och penslade in de nyfödda kejsarsnittsbarnen i detta.

Bättre bakterier än från de händer som behandlar och tvättar dem. Ofta bakterier ur sjukhusmiljö som blivit antibiotika förändrade och kanske resistenta.

Blaser och hans team gjorde en mängd studier på möss. Man hade sterila möss som fick avföring från feta donatorer och omvänt. Bakterierna analyserades med DNA teknik.
Man gav somliga antibiotika och andra inte. Man gjorde försök fram och tillbaka och kunde efter flera års forskning leda i bevis att barn som tidigt utsätts för antibiotika i doser och tider motsvarande för små barn blev feta som vuxna.

Eftersom de allra allra flesta antibiotikabehandlingar sker mot virus och inte har mera effekt än att man läser en vers ur Fänrik Stål, så förändrar de i alla fall barnens mikrobiom och ökar riskerna för andra sjukdomar.

Eftersom de inte har någon som helst effekt på förkylningen som kroppen tar hand om självt på en vecka. Varför då utsätta barnen för antibiotika helt i onödan?

Jag har hört av många kollegor att föräldrarna tvingar läkarna att skriva ut antibiotika för barnen får som förkylda inte gå till förskolan och båda föräldrarna måste gå till arbetet. Mitt tips är att barn som har dessa banala förkylningar hamnar i en utegrupp och får leka ute hela dagarna. Det försämrar inte läkningen utan kanske stimulerar till ett snabbare tillfrisknande och mamma och pappa kan gå till jobbet.
Med undantaget hög feber.

Bakterierna i tarmen som lever i symbios med oss och har under årmiljonerna fått olika uppgifter, bryta ner vissa födoämnen, tillverka viktiga vitaminer och samverka med vårt immunsystem. 80-90% av vårt immunsystem sitter i tarmen.
Nisse 4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"