Missing microbes - om antibiotika.

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Missing microbes - om antibiotika.

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:14

Mera om våra bakteriella inhysingar. Lite mera ur Martin Blasers bok: MISSING MICROBES, med underrubriken: hur antibiotika eldar på våra moderna sjukdomar.

Vi vet ju att djur som odlas fram för att bli mat i många länder behandlas med låga doser antibiotika för att bli feta. Teorin är att den ändrade bakteriebalansen i deras tarmar påverkas för ökad fettbildning. Man ökar alltså slaktvikten och vinsten.
Tack och lov har EU bestämt något vettigt en gång:
Antibiotika behandling för att öka slaktvikten är inte tillåtet i Europa.

Ett beslut som lite väger upp tokbeslutet att alla krokiga gurkor skall kastas bort. Blaser blev intresserad om det även hjälper barn att bli feta senare i livet.

Vi vet ju att barn födda med kejsarsnitt drabbas av många sjukdomar som inte drabbar normalfödda barn. Vissa kejsarsnitt görs inte av medicinska skäl utan av andra skäl, skäl som jag inte vill lägga några synpunkter på.

I USA tjänar både läkare och sjukhus reda pengar på att förespråka kejsarsnitt. Dessutom ger man alltid antibiotika som förebyggande mot infektioner innan operationen. Fostret har inga bakterier i kroppen vid förlossningen. Naturen har löst detta med att ställa om floran av bakterier i förlossningskanalen.

Det blir en ökning av sk lactobaciller i vaginan med en speciell profil lämpliga för att barnet sedan ska kunna smälta bröstmjölken. Under transporten får de i sig av dessa bakterier och när de kommer ut med nosen pekande mot anus får dom också del av mammans avföring i mellangården.