Antibiotika

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Antibiotika

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:08

Missing microbes sista sammanfattning.

Om, jag säger bara om, de flesta läkare skulle sätta av tiden för två golfrundor och läsa den här boken,så skulle mängden förskrivna recept på antibiotika minska rejält. Bakterier vi har i tarmen och skapar en obalans som har hälsokonsekvenser.

Eftersom 80-90% av alla övre luftvägsinfektioner orsakas av virus, så har antibiotika ingen som helst effekt på snuvan, hostan och halsontet. Inte mer än som jag brukar säga att läsa en vers ur Fänrik Stål.

Men det leder till att vi får fler och fler resistenta bakteriestammar som i förlängningen inga mediciner hjälper emot. Vi kommer att dö av sjukdomar som man gjorde i slutet av 1800-talet, lunginflammation och andra sjukdomar som försvann under antibiotikaeran.

Om man dessutom skriver ut sk bredspektrumantibiotika slår det ut stora delar av våra små vänner i tarmen och bakterier som Clostridium Difficile tar över. Vi hade så sent som för ett år sedan ett antal människor på olika sjukhus som dog av att först fått starka antibiotika, som tagit död på de "goda" bakterierna och de "onda" tog över.

En känd holländsk undersökning från 2000-talet visade att 98 % av dem skulle ha överlevt med en bajstransplantation som ett lavemang. Dom dog helt och hållet i onödan. Precis som damen som jag behandlade 1969 med barnbajs i grädde och gav som lavemang. Hon blev frisk på bara några timmar.