Antibiotika

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Antibiotika

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 14:08

Missing microbes sista sammanfattning.

Om, jag säger bara om, de flesta läkare skulle sätta av tiden för två golfrundor och läsa den här boken,så skulle mängden förskrivna recept på antibiotika minska rejält. Bakterier vi har i tarmen och skapar en obalans som har hälsokonsekvenser.

Eftersom 80-90% av alla övre luftvägsinfektioner orsakas av virus, så har antibiotika ingen som helst effekt på snuvan, hostan och halsontet. Inte mer än som jag brukar säga att läsa en vers ur Fänrik Stål.

Men det leder till att vi får fler och fler resistenta bakteriestammar som i förlängningen inga mediciner hjälper emot. Vi kommer att dö av sjukdomar som man gjorde i slutet av 1800-talet, lunginflammation och andra sjukdomar som försvann under antibiotikaeran.

Om man dessutom skriver ut sk bredspektrumantibiotika slår det ut stora delar av våra små vänner i tarmen och bakterier som Clostridium Difficile tar över. Vi hade så sent som för ett år sedan ett antal människor på olika sjukhus som dog av att först fått starka antibiotika, som tagit död på de "goda" bakterierna och de "onda" tog över.

En känd holländsk undersökning från 2000-talet visade att 98 % av dem skulle ha överlevt med en bajstransplantation som ett lavemang. Dom dog helt och hållet i onödan. Precis som damen som jag behandlade 1969 med barnbajs i grädde och gav som lavemang. Hon blev frisk på bara några timmar.

Man ska vara mycket försiktig att behandla barn med övre luftvägsinfektioner med antibiotika. Det förändrar deras tarmbakterier. Men det fordrar att ansvarig läkare meddelar föräldrarna att hålla noggrann koll på barnen. Det KAN bli behov av antibiotika om bakterierna tar över. Men de allra flesta tillfrisknar på en vecka.

Man har genom alltför frikostig behandling med antibiotika på sjukhusen fått stammar "i huset" och vågar därför allt mera sällan låta bli att ge en dos antibiotika före en operation. Det är i sanning en ond cirkel.

I Frankrike startades en kampanj för att minska antibiotikaförskrivningen som gett förvånande bra resultat. Både föräldrar och läkare måste ta sitt ansvar.

Med allt kortare tid på mottagningarna och allt flera stafettläkare som kommer och försvinner efter en vecka, håller hela systemet i Sverige på att braka samman.

Efter att ha läst Blasers bok inser jag att jag förskrivit antibiotika för ofta och bredspektrumantibiotika för generöst. Men det var "rätt" med den kunskap vi hade då. Nu vet vi vad vi kan ställa till med.

Blasers hustru arbetade som läkare i Sydamerika och där lade man en sudd, likt en tampong i mammans slida, inför ett kejsarsnitt. Den strök man sedan över babyns hud och mun, allt för att ge dem en bra bakteriell start i livet. Ett sätt att härma naturen, utan risk att på något sätt skada.

Bredspektrumantibiotika fungerar ungefär så här.

Låt oss säga att CIA får reda på att ledningen för terrororganisationen IS håller till i ett hus bland civilbefolkningen. Man gör en kalkyl. Vi slår ut hela ISIS ledningen och det får kosta några hundra döda bland civilbefolkningen, som är helt oskyldiga. Men räddar tusentals undan terrorn.

På samma sätt när man ger kraftiga bredspektrumantibiotika man kanske slår ut den skyldiga bakterien men dödar en hoper andra som står för balansen i bakterievärlden i tarmen. I sanning inga lätta beslut.

Jag är övertygad om att man inom några år kommer att behandla ballongmagar, colit och Crohn med lavemang med normal tarmflora. Donatorerna skall då helst vara såna som aldrig tagit ett antibiotikum.

Vi behöver antibiotika vi behöver antibiotika som fungerar, men vi har skött hanteringen så dåligt att vi snart inte har några verksamma substanser när det verkligen behövs.

Enligt många experter står vi inför an katastrof i all synnerhet som Big Pharma inte tagit fram ett nytt antibiotikum på decennier. Det lönar sig inte att ta fram mediciner som botar på en vecka. Nej mumma är livslång pillerbehandling för sjukdomar som vi med liten insats vad gäller kost, motion och sömn kan förebygga.

Jag rekommenderar alla läkare att läsa boken: "Missing Microbes" av Martin Blaser och det kommer att förändra hela deras förskrivning av antibiotika. Det blev en klar ögonöppnare för mig även om jag läst några böcker i samma genre tidigare. Bla "Brain Maker" av David Perlmutter.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"