Fruktos bör fruktas

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Fruktos bör fruktas

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 13:50

Jag inser nu att jag kunnat alltför lite om socker.

Fruktsocker låter ju som nyttigt och bra.

Det kan behöva förklaras nu när jag kommit till insikt. Huvuddelen av det socker vi får i oss är glukos kallat blodsocker. Det går direkt till energi och till lagring, till akutlagret i första hand, lever och muskler i form av glykogen.

Det som jag brukar kalla akutlagret. En del går direkt till linsen i ögat och till de röda blodkropparna som inte kan leva på vare sig fett eller protein. Fruktosen omvandlas huvudsakligen till fett.
Även om jag i en mycket sen forskningsrapport att man funnit en kemisk omvandlingsväg i levern som kan göra glukos av fruktos, men inte i stora mängder.

En sockerbit består till ungefär hälften av glukos och hälften fruktos. Fruktosen hamnar i levern och eftersom det inte kan användas till energi klyvs molekylen och omvandlas direkt till fett i långlagringsdepåerna runt magen och i buken runt de inre organen. I form av triglycerider.

Fruktosen kan inte användas som direktenergi i lever och muskler. Därför får man inte någon extra energi av juicer och de flesta energidrycker som innehåller fruktsocker.

Om man ska ha snabb extra energi skall man inta ren glukos. Det finns för dem som löper och efter 40 minuter har gjort av med akutlagren att köpa små behållare med 30% glukos på apoteket, som man kan ta innan mjölksyran. Den kan man alltså inte häva med fruktos.