Fruktos bör fruktas

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Fruktos bör fruktas

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 13:50

Jag inser nu att jag kunnat alltför lite om socker.

Fruktsocker låter ju som nyttigt och bra.

Det kan behöva förklaras nu när jag kommit till insikt. Huvuddelen av det socker vi får i oss är glukos kallat blodsocker. Det går direkt till energi och till lagring, till akutlagret i första hand, lever och muskler i form av glykogen.

Det som jag brukar kalla akutlagret. En del går direkt till linsen i ögat och till de röda blodkropparna som inte kan leva på vare sig fett eller protein. Fruktosen omvandlas huvudsakligen till fett.
Även om jag i en mycket sen forskningsrapport att man funnit en kemisk omvandlingsväg i levern som kan göra glukos av fruktos, men inte i stora mängder.

En sockerbit består till ungefär hälften av glukos och hälften fruktos. Fruktosen hamnar i levern och eftersom det inte kan användas till energi klyvs molekylen och omvandlas direkt till fett i långlagringsdepåerna runt magen och i buken runt de inre organen. I form av triglycerider.

Fruktosen kan inte användas som direktenergi i lever och muskler. Därför får man inte någon extra energi av juicer och de flesta energidrycker som innehåller fruktsocker.

Om man ska ha snabb extra energi skall man inta ren glukos. Det finns för dem som löper och efter 40 minuter har gjort av med akutlagren att köpa små behållare med 30% glukos på apoteket, som man kan ta innan mjölksyran. Den kan man alltså inte häva med fruktos.

Nu pågår en häftig lobbyverksamhet i Bryssel för att man även inom EU skall tillåta det på kemisk väg framställda High Fructose Cornsyrup, HFS. Det innehåller mera fruktos och smakar sötare. Det framställs av majs och är mycket använt i USA.
Det är billigt smakar sötare och används i läsk och olika sockerdrycker typ Fanta och andra. Somliga menar att HFS ligger bakom en stor del av fetmaepidemin bland barn i USA.

HFS är ett otyg som vi inte bör införa i Sverige.

I min enfald trodde jag att det var nyttigt med juice. Ett glas äppeljuice lär innehålla fruktsocker från 10 äpplen. Man skall äta hela frukter, men ta bort skalen på apelsiner och bananer, om nån undrade.

Bönderna vet om detta att man blir fet av fruktsocker. Man ger majsgrödor innan djuren skall slaktas för att öka vikten och förtjänsten. De som tillverkar gåsleverpastej vet detta att man får leverförfettning av bla majsgröt.

Björnarna äter upp till 40 kilo blåbär per dag innan de lägger sig i idet.
Då är björnen fet och kan leva på långtidslagret hela vintern.

Enligt björnjägaren Lars Swanberg hemma i Strömsund blir björnarna griniga om det är ett dåligt blåbärsår, då måste dom hålla till godo med bla älg.

När jag första gången lärde mig detta med fruktosen var i Professor Robert Lustigs föreläsning : Sugar The Bitter truth. En föreläsning som setts av miljoner människor.

Han har skrivit en bok Fat Chance som på Svenska heter Socker och som är väl läsvärd. Lustig är barnendokrinolog och behandlar feta, verkligt feta barn som är övergödda med fruktsocker.

Det är blodsockret glukos som gör att bukspottkörteln producerar insulin. Insulinet öppnar cellerna för att ta emot glukos till energi. Fruktos stimulerar inte insulintillverkningen. Inte heller Leptin som talar om för hjärnan att jag är mätt.

I någon bok såg jag att fruktos är det mest lipogena ämne man känner till: Lipogen betyder fettbildande.

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Det finns en hel del om Prof Lustig om ni söker: Youtube Lustig Sugar.

Googla även: youtube fructose obesity så finns det många bra föreläsningar.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"