Inflammation

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Inlägg: 46
Kontakt:

Inflammation

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 01:09

Nu kommer en långläsning för de verkligt intresserade.

INFLAMMATION. Nu ska jag titta på i sammanfattning av Perlmutter kommit fram till vad gäller
inflammation.

Den akuta inflammationen är nyttig, hela den processen sätter igång när vårt immunsystem finner något invaderande främmande som kan tänkas hota vår hälsa.

Ta till exempel snuva eller ont i halsen. Slemhinnorna svullnar, det gör ont och näsan blir täppt. Sånt klarar hos den friske kroppens immunförsvar av på en vecka. Det brukar ta sju dagar med antibiotika.

Vad som nu kommit i fokus är den tysta kroniska (”low grade inflammation” eller ”silent inflammation”) inflammationsreaktion, som likt en glöd ligger och pyr men som immunförsvaret kan hantera utan att vi mår så dåligt.

Den avslöjas med ett blodprov som bildas i levern och kallas ”c reactive protein” (CRP). Vid akuta svåra inflammationer kan det bli över 100. Men nu har man forskat fram ett nytt och känsligare CRP test. Det kallas hsCRP och skall helst ligga under 2-3. Det skall vara tecken på en låggradig eller ”silent inflammation" om det är högre.

När man läser runt verkar det vara många faktorer inblandade en av de viktigaste är vår kost och vår bristande motion. Den kost man vande vårt immunsystem med under årmiljonerna har vi inbyggt skydd för. Vi åt nötter, rötter, frukt och grönt och sånt som simmar, flyger och BETAR FRITT.

Vi åt väldigt lite kolhydrater mest fett och en 20 % proteiner. Nu har vi helt vänt upp och ner på detta. Man rekommenderas lite fett och mycket socker. Våra förfäder fick socker i låga doser säsongsvis när frukterna mognade. När man läser Lasse Bergs fantastiska böcker: Gryning över Kalahari och Skymmningssång över Kalahari får vi följa ett av de sista jägar- och samlarfolken. Det äter över 100 olika örter och växter. Titta in i ett modernt Svensson kylskåp så är det en sockerbomb med en trött gurka, några lökar och en gen-omvandlad stackars tomat.

Förr åt vi mera fisk och inget margarin och andra omega6 rika växtoljor. Det ger en kvot mellan de inflammationsframkallande Omega6 fettsyrorna och de antiinflammatoriska Omega3 oljorna.

Kvoten som idealt skall ligga på ungefär fifty- fifty är nu närmare 20 gånger mera Omega6.

Vi skapades med kolsvart hud mellan vändkretsarna. Vi gick svarta som ebenholz över Bab el Mandeb sundet för 60 000 år sedan. Svarta för att vi inte skulle få för mycket av hormonet 25 hydroxi calciferol som påverkar lite drygt tio procent av våra gener. 25 hydroicalciferol är antiinflammatoriskt. Det kallas för ett steroidhormon och framställs i huden på ett steroidskelett som används som bas även för tillverkningen av våra könshormoner och kolesterol. 25 hydroxikalciferol brukar felaktigt kallas vitamin D.

När vi vandrade norrut blev vår hy blek för att vi med den minskade solstrålningen och UVB skulle kunna få i oss tillräckligt med detta hormon.

För 10 000 år sedan blev vi jordbrukare och fastboende och lämnade jägarsamlarlivet.

Kosten förändrades från att vi åt huvudsakligen mättat fett och några futtiga procent kolhydrater till att bli en sockerdiet. Stärkelsen i sädesslagen är i grunden rent socker = glukos. Sockret ger en kronisk stegring av insulin, som när det är högt har en klar proinflammatorisk effekt. Det leder till insulinresistens, metabolt syndrom och till åldersdiabetes som nu fått byta namn eftersom det drabbar fler och fler unga .

Jag brukar skriva att jag tycker att Diabetes2 borde kallas sockersjuka, delvis beroende på all läsk och tjuvsockrad mat vi stjälper i oss vad man skulle kunna kalla en global ”Cocacolisering”.

Fetma och särskilt den inre fetman som ligger runt alla organ i buken är inflammationsdrivande. På savannen gick vi en mil om dagen och motion är kopplat till ett behov i vår arvsmassa och motion är antiinflammatorisk.

De flesta av våra moderna s.k. välfärdssjukdomar inklusive epidemin av cancer och Alzheimers sjukdom. Diabetes2 är den snabbast ökande sjukdomen världen över. Jag såg någonstans att det är flera som dör av vad man kallar ”diabesity” (diabetes kopplat till fetma).

På alla sätt söker våra kroppar hamna i balans. Balans i ämnesomsättningen, balans i livet med förmågan att bli stressade när vi jagas av en björn och förmågan att sitta runt lägerelden och prata. Balans mellan sömn och vakenhet. Balans mellan kroppens olika behov och förbrukning. Den akuta inflammationen är vital för vår överlevnad medan den kroniska tysta inflammationer bränner sönder vår kropp och inte minst vår hjärna.

Det är ingen slump att Alzheimers sjukdom allt oftare kallas Diabetes typ3 (tre). Inflammationen är alltså tänkt som en akut livräddande insats den är inte tänkt att vara igång hela tiden. Vilket vår livsstil dessvärre tvingar den till. Den senaste forskningen pekar mot att den kroniska inflammationen förklarar både epidemin av cancer, demenser, diabetes, åderförkalkning och hjärtsjukdom. Perlmutter skriver: ”och faktiskt ligger den bakom varje modern sjukdom Du kan tänka på.”

Nu börjar forskarna över världen förstå det stora sammanhanget att det är inflammation som påbörjar den onda cirkeln med slutresutatet åderförkalkning och där kolesterolet bara är en ingrediens i kroppens försvar mot inflammationen.

Det är därför vi äter trombyl som slår på Cox2 enzymet liksom alla de andra antiinflammatoriska mediciner vi tar mot ledvärk mm. Även om man i den medicinska litteraturen skrivit en del om inflammationens påverkan på hjärnan har Perlmutter tagit sig an detta med sin kunskapsbas i Neurologi och Nutrition. Vi har svårt att koppla länkarna mellan de flesta neurodegenerativa sjukdomar och multipel skleros, Alzheimers sjukdom, Parkinsons sjukdom ADHD och autism.

Motionen igen. I psykiatrikern Amens bok: Change your brain change your body har han ett kapitel om motion. Det börjar med ett citat: ”Those who think that they have no time for exercise will sooner or later have to find time for illness.” Motion är sannolikt den viktigaste faktorn för bibehållande av optimal hjärnfunktion.

Precis som John Ratey, psykiatriprofessorn från Harvard, i sin bok SPARK skriver: ”Exercise has a profound impact on mental health its simply the best treatment we have for most psychiatric problems.” (han finns på Youtube). Där han visar på skolan i Naperville där man med ett regelbundet fysiskt tränande förde upp eleverna till en av världens bästa i matematik. Det skulle våra politiker veta. Men dom verkar inte läsa böcker.

Jag har skickat tips på boken till en hoper kända politiker, inget svar. Vi får inte glömma att våra politikers genomsnittliga IQ motsvarar deras väljares genomsnittliga IQ. Träning och motion frisätter Brain Derived Neurotrophic Factor som stimulerar hjärnan till cellnybildning. Kanske på grund bla av att det minskar effekterna av stresshormoner som är giftiga för hippocampus som hanterar ombildningen av korttidsminnen till långtidsminnen.

Det kom en artikel om detta i senaste numret av tidningen Science enligt en notis i en tidning. BDNF fungerar som gödsel till en svartvinbärsbuske i vår hjärna. Motion är en förutsättning för att vi skall kunna hålla oss skarpa i hjärnan upp i hög ålder. Vilket ju var en av uppgifterna jag ville framföra i den här diskussionsgruppen. Amen menar sig ha vetenskap bakom sig att det hjälper att hålla hjärnan i trim i alla åldrar att röra på sig.

I en artikel i Pediatrics hade en panel av experter gått igenom 850 studier av effekterna på motion för USAs ungdomar. Deras förslag visade att alla ungdomar skulle psykiskt och fysiskt bättre om man fick dem att delta i en timmes rejäl motion dagligen. Motionen frisätter något som kallas l-tryptofan som är utgångsämnet för att skapa det serotonin som är lågt vid depressioner. Det finns rapporter om hur de som deltar i motionsgrupper för deprimerade mår så mycket bättre att de kan sluta med sina mediciner.

En undersökning där man jämförde ett SSRI preparat (Antidepressiva typ Prozac) mot motion visade det sig att motionsgruppen mådde bättre än pillergruppen.

Och att dom slapp alla de 234 olika rapporterade biverkningar som vidhäftar de här preparaten. Och att de fick återfall i sin depression mera sällan än de som behandlades med mediciner. Det finns mängder av rapporter som talar om hur motion minskar riskerna för Alzheimers sjukdom och andra demenser.

Professor Steven Blair säger att man kan minska risken att bli dement med 67% bara genom motion och som en bonus minskar riskerna för stroke med 57%. En annan visar att ju flera timmar man tittar på TV varje kväll desto större risk för demens. Inte bara därför att programmen i sig ofta är fördummande utan för att timmarna framför TV visar hur mycket mindre tid man har för sin hälsa.

Då kommer till allt detta. Bättre hjärtfunktion, bättre sex, lindrar ADHD nu ger man ungarna amfetamin istället. De som motionerar får bättre sömn. En av de viktigaste funktionerna av motion är att det ökar insulinets förmåga att släppa in socker i cellerna till energibildning. Insulinresistens är början till den kaskad man ser inflammation, viktökning, höga blodfetter, högt blodtryck. Vid sk metabolt syndrom. Sannolikt även cancer.

Läs Ann Fernholms bok: Ett sötare blod. Kolla i den här skriftväxlingen även på Larons syndrom där en av de möjliga och troliga orsakerna till många cancerfall visas.

Sammanfattningsvis: Man blir korkad av att inte röra på sig. Skaffa hund då måste man ut några gånger dagligen. Han finns i flera föreläsningar på

YouTube: John Ratey

Kolla även Youtube: low grade inflammation. Gå in på nutritionisten läkaren Paul Claytons hemsida och ladda ner hans gratis PDF: Inflammaging
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst

cron