Kroppens reaktion på kronisk stress

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Kroppens reaktion på kronisk stress

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 00:21

Inatt lyssnade jag till en podcast där man diskuterade varför så många dör snabbt efter att de har vårdat en nära anhörig till det bittra slutet.

Läkarna i programmet menar att det beror på kroppens reaktion på en kronisk stress. Stressen leder till att kroppen producerar hela tiden höga doser av cortisol.

Det produceras av binjurarna och försvagar immunförsvaret.

Jag vill minnas att jag tidigare läst att det är en högre överdödlighet hos män som vårdat sina kroniskt sjuka hustrur till slutet än för kvinnor vårdande sina sjuka män. Varför det skulle vara så vet jag inte.

Det nämndes att en av de viktigaste motåtgärderna skulle vara att den nyblivna änkan eller änklingen rör på sig för att minska stresshormonerna. Motion bränner stresshormoner.

Jag fick lära mig av en gammal riktig doktor att den överlevande skulle hantera sorgen på ett till synes kanske fånigt sätt.
Men han hade alltid gett följande råd för att orka igenom.

Ta vid bestämd tid varje dag en längre promenad och mentalt berätta för den avlidne vad som hänt under dagen och vad som skall ske nästa dag. Vad hen skulle ha varit road av och vad man skulle ha velat berätta.

Det blir som en form av meditativ avlastning. Jag har själv gett det rådet till flera patienter under årens lopp och fått många positiva reaktioner.

Bara några enkla reflektioner efter att ha lyssnat på en podcast i natt.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"