Hälsans pris.

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Hälsans pris.

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 00:18

Vi vet ju att vi lever ca 30 000 dagar eller nånstans 700 000 timmar.

Statistiken visar att vi svenskar lever i genomsnitt tio sista åren handikappade och pillerätande. Kvinnor lite längre män lite kortare.

Förr dog man mest av ålderdom. Livets fotogen tog slut och man dog av ålderdom. Man dog när livet tog slut.
Nu drabbas vi av en hoper sk degenerativa sjukdomar. En degenerativ sjukdom är en sjukdom där funktionen nedsätts/upphör i celler, vävnader eller organ.

Många av dessa sjukdomar, demens, diabetes, kärlsjukdomar, cancer, artrit, gikt mfl är sjukdomar som vi vet att vi kan förebygga. WHO säger att över 80% av all vuxencancer kan förebyggas.
Vad jag genom att läsa en massa böcker, vetenskapliga tidskrifter och se föreläsningar är övertygad om är att vårt hälsosystem inte är hållbart i längden.

De sjukdomar som kan förebyggas bör förebyggas och de sjukdomar som vi inte kan förebygga må vi behandla och förvalta med olika symtomlindrande medikamenter.

Det finns här två krafter som står mot varandra de som kan och vill tjäna pengar på våra sjukdomar genom att vi medikaliseras och äter allt flera mediciner och den grupp som ifrågasätter detta utan att få annat än skit från de som har pengarna.

Jag gick genom de 45 år jag var aktiv läkare i alla fällor. Jag litade på att all forskning var den oförfalskade sanningen. Ju mera jag läst så inser jag med viss bitterhet att jag blivit lurad och mutad.

Bakom detta uppvaknande ligger ett ganska brett inläsande. Man kan kanske säga att vad begriper en pensionerad kirurg från Strömsund om sånt här.