Hälsans pris.

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Hälsans pris.

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 00:18

Vi vet ju att vi lever ca 30 000 dagar eller nånstans 700 000 timmar.

Statistiken visar att vi svenskar lever i genomsnitt tio sista åren handikappade och pillerätande. Kvinnor lite längre män lite kortare.

Förr dog man mest av ålderdom. Livets fotogen tog slut och man dog av ålderdom. Man dog när livet tog slut.
Nu drabbas vi av en hoper sk degenerativa sjukdomar. En degenerativ sjukdom är en sjukdom där funktionen nedsätts/upphör i celler, vävnader eller organ.

Många av dessa sjukdomar, demens, diabetes, kärlsjukdomar, cancer, artrit, gikt mfl är sjukdomar som vi vet att vi kan förebygga. WHO säger att över 80% av all vuxencancer kan förebyggas.
Vad jag genom att läsa en massa böcker, vetenskapliga tidskrifter och se föreläsningar är övertygad om är att vårt hälsosystem inte är hållbart i längden.

De sjukdomar som kan förebyggas bör förebyggas och de sjukdomar som vi inte kan förebygga må vi behandla och förvalta med olika symtomlindrande medikamenter.

Det finns här två krafter som står mot varandra de som kan och vill tjäna pengar på våra sjukdomar genom att vi medikaliseras och äter allt flera mediciner och den grupp som ifrågasätter detta utan att få annat än skit från de som har pengarna.

Jag gick genom de 45 år jag var aktiv läkare i alla fällor. Jag litade på att all forskning var den oförfalskade sanningen. Ju mera jag läst så inser jag med viss bitterhet att jag blivit lurad och mutad.

Bakom detta uppvaknande ligger ett ganska brett inläsande. Man kan kanske säga att vad begriper en pensionerad kirurg från Strömsund om sånt här.
Men jag satt under flera perioder i en läkemedelskommitte, som avgjorde vilka mediciner som skulle rekommenderas till jämtarna.

Då kunde jag ingenting men hade många åsikter. Nu har jag insett att det var inte fullt så enkelt. Jag kunde inte i min vildaste fantasi ana att många forskningsrapporter och studier var finansierade upplagda och styrda på ett sätt så att man med skickliga statistiska finter kunde för en sån som mig bakom ljuset.

En tidning som The New England Journal of Medicine släpper in forskning skriven av Ghostwriters signerade av välbetalda läkare med fina titlar, som inte ens läst artiklarna.
Prata om hur Doktor Faust för berömmelse sålde sin själ till djävulen.

Förlåten försvann helt och hållet när jag läste Professor Peter Götzsches bok: Deadly Medicines and organised crime. En bok som i dagarna belönats med ett prestigefyllt pris. Jag är till 95% skolmedicinare men det finns oegentligheter som man bör spåra och avslöja. Det snuskiga är att det inte drabbar oss läkare utan de godtrogna människor för vilka doktorns ord är skrivna i sten. Om vi läkare i framtiden skall kunna begära tillit och förtroende bör vi vara de som rensar i detta Augeas stall. Men vi är inte Herkules med kraften och resurserna det är de som fuskar med forskning och med pengar styr vilka sanningar som gäller.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"