Att Banta.

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Att Banta.

Inlägg#1 » mån 27 jul 2015, 00:10

Varför heter det att banta?

Jag tycker mig känna att jag skrivit om detta tidigare så tar jag en version ur Voleks och Phinneys bok.

Ett helt liv har jag bantat och misslyckats, med alla de metoder som mainstream medicin har erbjudit.

Precis som begravningsentreprenören William Banting som var kort och fet. 1862 gav han ut boken: Letter on Corpulence.
Banting hade provat alla metoder, motion och mindre fett och diverse hokus pocus utan att lyckas.

Men så var han klok nog att rådfråga en kirurg, vi som alltid vet bäst, han hette William Harvey och han hade bla utbildat sig i Frankrike.

Han föreslog den franska metoden med mycket kött, fågel och fisk. MEN inget socker och ingen stärkelse, som ju är rent glukos.

Banting som inte ville hamna i sina egna kistor och måste ha skohorn för att rymmas, mitt inpass, satte ivrigt igång och gick ner 25 kilo på ett år.
Och han mådde bra och kunde sätta på sig skorna utan hjälp.

Han skrev då en liten pamflett på 16 sidor: Letter on Corpulence och det blev en bästsäljare både i England och USA och översattes till flera språk.

Banting blev banta precis som Röntgen fick sin metod kallad att röntga.

Nu vet ni varför det heter banta och hur man kan göra om man vill rymmas i kistan.

Gamla sanningar håller inte alltid men är inte alltid fel.
Nya sanningar håller inte alltid heller. Ibland som med lågfett mera socker dieten håller de fast de är fel. Men då av andra skäl än vetenskap då är det pengar och politik som avgör sanningen.
Nisse 3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"