Balanserad diet

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Balanserad diet

Inlägg#1 » sön 26 jul 2015, 23:59

Jag fortsätter så sakteliga min omläsning av Voleks och Phinneys bok: Low Carbohydrate living.

Jag kan inte låta bli att improvisera lite runt i kring alla fakta.

Ofta får man höra att folk mår bra av en balanserad kost. Javisst med detta gäller en liten grupp människor som inte är kolhydratintoleranta. Och intoleranta mot gluten mår bra av att inte äta gluten. De som har en intolerans mot laktos får avstå från laktosinnehållande mejeriprodukter.

Jag får astma av hästar och avstår från alla hästar inklusive hästkorv från Dalarna.

OM man har Diabetes 2 i släkten, om man är överviktig, om man har höga blodfetter, högt blodtryck och förhöjda värden av inflammationsmarkören CRP, HbA1c, blodsocker och fasteinsulin så är ens kropp i obalans.

Då behöver vi en kost som återställer denna obalans. Det är inte den mat som magra aktiva, svettjobbande människor kan tolerera, såna lyckliga satar som tål kolhydrater.

Volek och Phinney inför detta nya för mig i arsenalen: Kolhydratintolerans.

Om vi allt flera är överviktiga 5-6-7-8- osv kilo då är kroppens ämnesomsättning i obalans.
Fetman sprids som en epidemi över världen och Diabetes typ2 följer hack i häl. Med D2 följer tre gånger så många cancerfall, tre gånger flera dementa och tre gånger flera hjärtkärlsjuka. Kurvan uppåt började parallellt med att man rekommenderade mera socker och mindre fett.
Kurvorna följer varandra tätt och rakt upp mot högra övre delen av diagrammet.

Sambandet är så klart att ingen kan ta miste på sambandet. Om man nu inte har betalt för att inte inse. Nu har en mängd undersökningar visat att fett och mättat fett INTE leder till att blodfetterna stiger. Mot allt sunt förnuft sjunker de om man samtidigt inte dessutom kolhydratsnaskar.

Bröstmjölk innehåller stora mängder mättat fett, kanske kommer man att be vår Herre att ändra sammansättningen på bröstmjölk.

Det som folk i gemen inte fattar är att levern är kroppens trollkarl och kan göra vad som helst med alla våra näringsämnen.Fett bryts ner till fettsyror som kan användas med fördel som bränsle. Det kan lagras runt buken och i buken till nästa hungersnöd. Men eftersom vi knappast drabbas av hunger och äter för mycket av de i sig onödiga kolhydraterna så stängs dörrarna ut ur långtidslagringen och vi blir fetare och fetare. Insulinet förhindrar att fettfångarna släpps loss inte ens till våren och den inköpta bikinin.

Men om insulinet minskar frigörs fettet och används som bränsle och bikinin passar allt bättre.

Glöm aldrig att insulin är ämnesomsättningens masterdirigent. Om vi blir insulinresistenta, vilket allt flera blir. Då spelar hela, hormonorkestern falskt och i otakt.

Insulinets näst viktigaste uppgift är att lagra fett. Fett som levern skapat av kolhydrater. Jag tar den meningen igen: Fett som levern skapat av kolhydrater.

Men det finns en sak som kan få vår hormon och ämnesomsättningsorkester att spela samman för dem som har en obalanserad ämnesomsättning. Minska på kolhydraterna. Man kan äta 40 gram per dag och insulinet minskar och så öppnas fettcellerna och vi börjar bränna fett istället för att bränna kolhydrater.

Men vi får i oss i genomsnitt 400 gram per dag. Om man kombinerar lite kolhydrater med en för ålder och ork lagom motion en trekvarts någorlunda rask promenad dagligen så hamnar allt rätt.

Insulinresistensen minskar, blodfetterna normaliseras, blodtrycket blir normalt och blodsockret och det metabola syndromet reverseras.

En för dietister balanserad kost leder till sjukdom. En för kroppen balanserad kost med lite kolhydrater leder till att vi lever friska längre.
Betänk att många av oss är intoleranta för kolhydrater men att vi KAN ställa allt tillrätta. Men vi har alla ett val. Tio sjuka år på slutet och lika många piller med biverkan eller vad som är min dröm: Hole in one på 18 hålet 95 år gammal och sedan dö knall och fall och slippa bjuda på champagnen.

Nu spelar jag inte golf men se det som en drömbild.
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"