Balanserad diet

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Balanserad diet

Inlägg#1 » sön 26 jul 2015, 23:59

Jag fortsätter så sakteliga min omläsning av Voleks och Phinneys bok: Low Carbohydrate living.

Jag kan inte låta bli att improvisera lite runt i kring alla fakta.

Ofta får man höra att folk mår bra av en balanserad kost. Javisst med detta gäller en liten grupp människor som inte är kolhydratintoleranta. Och intoleranta mot gluten mår bra av att inte äta gluten. De som har en intolerans mot laktos får avstå från laktosinnehållande mejeriprodukter.

Jag får astma av hästar och avstår från alla hästar inklusive hästkorv från Dalarna.

OM man har Diabetes 2 i släkten, om man är överviktig, om man har höga blodfetter, högt blodtryck och förhöjda värden av inflammationsmarkören CRP, HbA1c, blodsocker och fasteinsulin så är ens kropp i obalans.

Då behöver vi en kost som återställer denna obalans. Det är inte den mat som magra aktiva, svettjobbande människor kan tolerera, såna lyckliga satar som tål kolhydrater.

Volek och Phinney inför detta nya för mig i arsenalen: Kolhydratintolerans.

Om vi allt flera är överviktiga 5-6-7-8- osv kilo då är kroppens ämnesomsättning i obalans.
Fetman sprids som en epidemi över världen och Diabetes typ2 följer hack i häl. Med D2 följer tre gånger så många cancerfall, tre gånger flera dementa och tre gånger flera hjärtkärlsjuka. Kurvan uppåt började parallellt med att man rekommenderade mera socker och mindre fett.
Kurvorna följer varandra tätt och rakt upp mot högra övre delen av diagrammet.