Varför skriver Nisse?

Texter av Nisse Simonsson, pensionerad läkare från Östersund med ett passionerat intresse för sambandet mellan vad vi äter och hur vi mår. "Jag är en brett vidareutbildad allmänkirurg och pensionerad överläkare i kirurgi och det räcker för mig." skriver han själv.
Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Varför skriver Nisse?

Inlägg#1 » sön 26 jul 2015, 23:47

Jag har startat en grupp för att få ventilera det som jag anser är ett problem för framtiden. Inom de närmaste 20-25 åren kommer antalet över 85 år att bli tre gånger flera. Av dessa kommer hälften att drabbas av Alzheimers sjukdom eller någon annan demens. OM dessa ska vara lika sjuka på slutet kommer mina barnbarn att leva i ett samhälle med usel ekonomi. Vi går in i arbetslivet vid ungefär 23-24 års ålder och slutar vid ungefär 62-63 års ålder. Det innebär om vi blir 85+ att vi arbetar till vårt och andras välstånd, pensioner och skola mm för kort tid. Man räknar med att vi arbetar ca 8% av en livstid på 700 000 timmar.

Om vi då skall vara sjuka av felaktig livsstil sista tre-fyra åren av vårt liv och kräva vård kommer ingen ekonomi i världen att klara detta. Den produktiva delen av befolkningen kan inte i evighet vårda den improduktiva. Vi måste ändra tankeramar.

Vi måste se till att leva på ett sätt som gör att vi lever friska längre. För att få detta belyst och inför en ny föreläsning till höst: Lev frisk längre, ev. en bok, har jag på försök starta en grupp som nu innehåller mer än 11000 personer där jag kan stöta och blöta mina idéer och få dem bedömda, utdömda eller fördömda. Jag har inkluderat alla och lämnat alla fritt tillträda..

MEN detta är ingen "Fråga doktorn spalt" där det skall stötas och blötas behandlingar för analklåda, hosta osv. Jag kommer att radera sånt som inte lyfter diskussionen till just: Hur ska vi leva för att leva friska sista 10 åren av våra liv?

Vi alla vet hur vi skall leva för att få leva friska men vi struntar i det. Vi måste ändra livsstil. Piller är inte lösningen. Det verkar som om det är bortsett från rökning och alkohol tre saker som vi kan, bör och måste ändra för att får leva friska så länge som möjligt. Vi läkare har tenderat bli förvaltare av symtom från förebyggbara sjukdomar.

WHO säger: 85% of all adult cancers are entirely avoidable.

De tre angreppspunkter vi kan fokusera på och göra någonting åt är:
Maten, motionen och sömnen. Troligen också stress.

Det är utifrån detta jag skriver små inlägg och hoppas på kommentarer. Glöm inte att en av tre av oss kommer att dö av hjärtsjukdom. En av bröderna Mayo som startade kanske världens nu mest välrenommerade sjukhus sade:

"Syftet med hälsovård är att förebygga sjukvård och eliminera behovet av läkare."

Moliere sade: "De flesta dör av sina mediciner och inte av sina sjukdomar."
Han hade fel övermedicineringar och felmedicineringar kommer först på tredje plats.

Seneca sade: "En viktig del av att blir frisk är att vilja bli frisk."

Oscar Wilde: "One knows so well the popular idea of health. The english gentleman galloping after a fox. The unspeakable in full pursuit after the uneatable."

(programförklaringen till gruppen "Lev frisk längre" på Facebook, ur vilken de flesta inlägg här är hämtade)
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Användarvisningsbild
Titti Thenander
Forumadministratör
Kontakt:

Re: Varför skriver Nisse?

Inlägg#2 » mån 27 jul 2015, 15:05

Allmänt om gruppen.

Vad ska vi göra för framtiden när allt flera blir äldre och äldre och kommer att vara sjuka och handikappade sista tio åren. Vem ska ta hand om oss och vilka ska betala?

Barnbarnen?

Jag försöker samla fakta baserade på aktuell forskning och vetenskap.
Men kommentarerna blir allt flummigare och flummigare.

Om seriösa forskare tex Cedric Garland hävdar att man kan: ”Practically eradicate cancer of the breast and cancer of the colon” så kommer det inte en enda kommentar, om detta i mina öron helt förvånande påstående.

Garland är ju forskare och epidemiolog och har hållit på med VitaminD hormonet i många herrans år. Inte en kommentar!

Jag skriver någonstans om att WHO hävdar att 85% av all vuxencancer är möjlig att förebygga. Vilka slutsatser drar folk?

Vad kan vi göra åt detta på personlig och nationell nivå?
Hur ska vi påverka våra beslutsfattare?

Min åsikt är att försöka spåra den vetenskap och de föreläsningar och böcker som ger oss en ledtråd, vad kan jag rimligen göra själv ?

Om vi tänker oss en linje. I ena änden framtiden så forskar man i hela världen och letar efter vacciner, mediciner ner på subatomär nivå för att hitta en ”magic bullet”, där man utan biverkningar och egen insats kan ta ett piller och så lever vi friska i ett Shangrila tillstånd, unga potenta och vackra tills vi dör knall och fall i sömnen. 100+ år.

Men vad finns det som jag kan göra själv?

Vad finns det spritt i den vetenskapliga rymden, som vi vet kan förebygga sjukdom, i väntan på forskarnas Nobelpris för evighetspillret som gör att vi kan ligga på soffan och titta på TV, spela datorspel och pilla på våra mobiler i ett evigt lyckorus.

Ett exempel som jag brukar ta fram är David Servain Schreibers bok: Anticancer.
Han fick en hjärntumör med i vanliga fall kort överlevnad och lyckades i kombination med modern medicin leva 18 år efter diagnos. Han samlade den spridda alternativa kunskapen och ändrade sin livsstil. Med åtgärder som det finns vetenskap bakom.
Men som inte alltid leder till att man äter mer och mer mediciner.

Min åsikt byggd på gediget läsande är att vi måste se till att förebygga sjukdom.

Men den här gruppen börjar bli alltmer flummig. Kommentarerna gäller ofta inte vad jag påstår och försöker leda i bevis. Istället framför man alltmer ogrundade åsikter. De åsikter och tyckande som framförs är mera grundade på råd ifrån typ Allers veckotidning än att man letat fram argument som kullkastar tex vad WHO säger eller vad vetenskapsmän med mångårig forskning på kända universitet påstår.

Det är möjligt att ett sånt här forum med fritt tillträde är fel om man vill föra vad jag skrev i det första manifestet framåt.

Vad kan vi göra med vetenskap i botten för att leva friska längre.
Fetma och diabetes ökar lavinartat. Diabetikerna får tre gånger oftare cancer, demens och hjärtkärlsjukdomar.
Vad kan JAG göra för att inte bli en sjuk dement gubbe på ”hemmet” med tio olika mediciner?

I grunden ligger några basala åtgärder där man faktiskt kan påverka själv.
Jag har ett eget personligt ansvar.

Maten, motionen, sömnen och stressen.

(en vidare reflektion kring ämnet)
"Vill du inte ha mig som jag är så är det inte mig du vill ha..."

Återgå till "Nisse Simonsson"